
AsiaRights  Issue Four 2005 1

Free Speech – Silenced Voices: The Japanese Media and the NHK Affair. 

 

Tessa Morris-Suzuki 

 

At the start of each week, the commuter trains and subways of Japan are 

adorned with a mass of multi-colored advertisements, enticing the passengers to 

buy the latest of issue of the country’s many weekly magazines. The 

advertisements are an art form in themselves. All follow a similar format. A tightly 

packed mass of text, some of it almost too small to be readable, sets out the fare 

on offer. Amongst these smaller titles, a few select words, picked out in giant 

black or red characters, proclaim the catch-cries of this week’s news. Crime, 

death, sex and scandal figure prominently in the advertisements’ lexicons. Mixed 

in with the text are small photographs of the main protagonists in the magazine’s 

stories, photographs (of course) carefully chosen to complement the 

accompanying text – radiant smiling images of this week’s heroes; blurry, 

scowling shots of the current villains of the political or entertainment world. 

The same process is repeated once a month when the leading monthly 

magazines hit the newsstands. Though the monthlies offer longer and more 

analytical articles, they commonly pick up themes first aired in the weeklies, and 

some, like the market leader Bungei Shunjû (commonly abbreviated to Bunshun) 

echo the heated rhetoric of their weekly counterparts. 

In the last week of January and the first weeks of February 2005, the words 

which leapt out at commuters’ eyes from the advertisements were “lies”, “witch 

hunt”, “political pressure” and everywhere, the names of two of Japan’s largest 

and most influential media institutions: the national broadcasting company NHK 

and the daily newspaper Asahi. The two organizations were embroiled in an 

intense battle over problem of media ethics and freedom, and their rival media 

organizations were observing the struggle with considerable glee. 

Unlike the entertainment world scandals that often fill the headlines of the weekly 

magazines, this struggle has profound political and social significance. Despite 

the image of a vibrant free press conveyed by the magazine advertisements, 



AsiaRights  Issue Four 2005 2

deep and disturbing questions have emerged about the capacity of the Japanese 

media to maintain their political independence and provide a forum for unfettered 

political debate.1 The NHK controversy also touches on long-standing but still 

unresolved problems of historical responsibility: problems which have a powerful 

bearing on the future of Japan’s relations with its East Asian neighbors. 

 

The Media and the Women’s International War Crimes Tribunal 

 

The origins of the controversy go back to December 2000, when the Women’s 

War Crimes Tribunal opened in Tokyo. The Tribunal, organized by NGOs from 

Japan and six other countries, sought to gather and publicize testimony and 

reach judgments on a war crime not addressed by the postwar Tokyo trials – the 

subjection of women from colonized or occupied countries to institutionalized 

rape and sexual abuse in so-called “comfort stations” established by the 

Japanese military. Although the Tribunal had no official backing, and thus no 

power to impose punishments, its judges and legal team included a number of 

individuals with extensive experience of UN and other legal tribunals, among 

them Gabrielle Kirk Macdonald, the former president of the Yugoslavia War 

Crimes Tribunal. A major aim of the 2000 Tribunal was to provide a public 

hearing of the testimony of women, many of them now rapidly aging, who had 

experienced extreme sexual abuse in “comfort stations” during the war, and who 

had failed to receive recognition or compensation in other legal forums. It was 

hoped that the Tribunal’s findings would provide a basis for further proceedings 

in more formal national or international judicial forums.2 

Held in public, the Tribunal attracted audiences of some 1000 people each day, 

and involved the participation of 62 survivors from eight countries and as well as 

two former Japanese soldiers. It was widely reported by such international media 

as the Washington Post, Wall Street Journal, Frankfurter Algemeine Zeitung, 

Korea Times and the Australian Broadcasting Corporation. By contrast, only one 

Japanese national newspaper – the Asahi – covered the Tribunal in any detail, 

and Japan’s television channels largely ignored the event.  



AsiaRights  Issue Four 2005 3

The one exception to this media silence was a TV documentary entitled 

“Questioning Sexual Violence in War”, aired on the educational channel of the 

national broadcaster NHK on 30 January 2001. The program was the second in a 

four-part series on problems of war responsibility, with other programs in the 

series addressing issues such as the Algerian War of Independence and conflict 

in the former Yugoslavia. “Questioning Sexual Violence in War” focused largely 

on the Women’s War Crimes Tribunal, and was made with the cooperation of a 

number of the Tribunal’s participants. 

Given the nature of its subject matter, it was probably inevitable that the NHK 

program would become a subject of controversy. In recent years, right wing 

commentators have denied the responsibility of the Japanese state and military 

for the institutionalized sexual abuse of women during the war. Though the 

weight of evidence clearly shows that a large number of women, particularly from 

the colonies, suffered severe abuse in so-called “comfort stations” run by the 

military, such commentators seek to discount testimony that these women were 

forcibly recruited, or insist that the recruitment was the responsibility of local 

brokers rather than of the Japanese state.3 Most controversial of all was the 

Women’s War Crimes Tribunal’s focus on the responsibility of those at the 

highest levels of power, including the late Emperor Hirohito. The Tribunal’s 

concluding session involved a statement by its panel of judges that the “comfort 

station” system was a crime against humanity, and that Hirohito shared in the 

responsibility for that crime. This was met by loud applause from participants and 

spectators. In a country where criticism of the emperor is surrounded by powerful 

media taboos, it is not surprising that few mainstream media outlets were 

prepared to report these scenes. 

In the current controversy, however, the issue in question is not just the content 

of NHK’s documentary on the Tribunal but, more specifically, the events that took 

place in the days immediately before its broadcast. The story is a murky one; full 

of conflicting claims and counter-claims. Certain facts, though, are not in dispute.  

In the final days before the broadcast, there was considerable tension within 

NHK’s educational section, with some senior managers expressing serious 



AsiaRights  Issue Four 2005 4

reservations about the scheduled program’s content. On 27 January 2001, three 

days before the documentary went to air, NHK received a “visit” from a band of 

some thirty right-wingers associated with extreme right-wing groups such as the 

“Greater Japan Patriotic Party”, who arrived in a convoy of trucks and dressed in 

paramilitary uniform to demand that the scheduled program be scrapped. Such 

contingents of trucks, equipped with loudspeakers blaring political messages and 

martial music, regularly descend on institutions whose political views are deemed 

“unpatriotic”.  

Although the right-wing groups involved have only a tiny handful of members and 

their advent generally has little more than a noisy nuisance value, such “visits” 

act as an unsubtle reminder of violent forces which remain at work in Japanese 

politics to the present day. In 1987, for example, a gunman belonging to a far 

right group entered the Osaka offices of the Asahi newspaper and fired on 

employees, killing a 30-year-old journalist, Kojiri Tomihiro. Those responsible 

were never arrested. In 1990, the then Mayor of Nagasaki, Motoshima Hitoshi, 

was shot and seriously injured by right-wingers after making public comments 

about Emperor Hirohito’s war responsibility. More recently, in 2003, a group 

calling itself “the Brigade for Conquering North Korea” firebombed the home of a 

prominent Foreign Ministry bureaucrat whom it regarded as taking too “soft” an 

approach with to negotiations with the Kim Jong-Il regime.4 Despite the 

pantomime quality of their mock uniforms, therefore, a visit by a group like the 

Greater Japan Patriotic Party is an event to be taken rather seriously. 

Even more significant, however, was a meeting that occurred two days later, on 

29 January, between senior staff of NHK, including Matsuo Takeshi (then the 

company’s Executive Director-General of Broadcasting), and the prominent ruling 

Liberal Democratic Party politician Abe Shinzô, who was at that time Deputy 

Chief Cabinet Secretary. Abe, it should be noted, is a person whose opinion 

carries considerable weight within the political establishment. A grandson of 

former Prime Minister Kishi Nobusuke and a son of former LDP Secretary-

General Abe Shintarô, Abe is known for his hawkish foreign policy views and is 

now widely touted as the most likely successor to current Prime Minister 



AsiaRights  Issue Four 2005 5

Koizumi.5 (Some reports claimed that a second senior politician, then Economics 

and Industry Minister Nakagawa Shôichi, was also present, but Nakagawa 

himself, as we shall see, has subsequently denied this) Abe, Matsuo and the 

other participants acknowledge that one of the subjects discussed at the 29 

January meeting was the content of the forthcoming documentary on the 

Women’s International War Crimes Tribunal. It is, however, the nature and 

consequences of their conversation that form the core of the current controversy.  

In the final stages before the documentary went to air, crucial alterations were 

made to its content. New material was added, in the form of an interview with 

Hata Ikuhiko, a historian well known for his denial of the Japanese military’s 

responsibility for the “Comfort Station” system, and one of the Tribunal’s most 

outspoken critics. Tribunal organizers who had taken part in the program were 

given no opportunity to debate with Hata or to respond to his criticisms. A 

decision was also taken to expunge all references to the Tribunal’s 

condemnation of the late Emperor Hirohito. More importantly, after the meeting 

with Abe, and in the twenty-four hours before the airing of the program, senior 

NHK management demanded further last minute changes. The length of the 

broadcast was now to be cut from 44 to 40 minutes; testimony by Chinese 

victims of military sexual abuse was to be excised, as was the testimony of 

former Japanese soldiers who spoke of the military’s responsibility for the 

“comfort station” system and of the violence inflicted on the women recruited to 

work there. As a result, the final version of the documentary included no visual 

footage of the Tribunal’s proceedings at all and no mention of its findings. After 

the broadcast of the program, members of the leading Japanese NGO behind the 

Tribunal, VAWW-Net Japan (Violence Against Women in War - Network Japan), 

claimed that NHK had violated the terms under which they had agreed to 

cooperate with the making of the program, and sued the broadcaster and two 

production companies involved in making the documentary for damages. The 

case is still continuing. 

Once again, there is no dispute about the fact that last minute changes were 

made to the content of the program. The issue at stake is whether these changes 



AsiaRights  Issue Four 2005 6

were an independent editorial decision, or whether they were a result of political 

intervention in the editorial process of NHK. 

 

The Whistleblower’s Story 

 

Over the past four years, the controversy surrounding the NHK documentary had 

faded from public consciousness, driven out by such events as 9/11, the Iraq 

War, the crisis in Japan’s relations with North Korea, and accelerating moves to 

revise Japan’s postwar peace Constitution. On 12 January 2005, however, the 

issue was placed firmly back in the headlines by two articles published in the 

Asahi newspaper, a national broadsheet generally regarded as taking a “small-l” 

liberal approach to political affairs. A whistleblower, later identified as the January 

2001 program’s Chief Producer Nagai Satoru, had come forward from within 

NHK to state that the changes made to the program had indeed been the direct 

result of pressure from Deputy Cabinet Secretary Abe Shinzô and Economics 

and Industry Minister Nakagawa Shôichi. These are serious claims. Like public 

broadcasters in other countries (Britain’s BBC or Australia’s ABC, for example) 

NHK is required by law to operate independently of outside political pressure. 

According to the Asahi’s articles, a senior NHK executive in ordering the 

program’s producers to make revisions specifically mentioned the fact that NHK’s 

budget was about to be debated in parliament. Another executive who attended 

the meeting with Abe (and who was later identified as Executive Director-General 

of Broadcasting Matsuo Takeshi) was quoted as having told the Asahi that he 

had “felt pressured” by politicians. The implication was clearly that financial 

penalties might follow if the program were not altered in accordance with the 

politician’s demands. The Asahi’s reporter also spoke to LDP politicians Abe and 

Nakazawa. Abe admitted discussing the program’s content at the meeting with 

NHK staff, but denied that this constituted “political pressure”. Nakagawa, who at 

the time was not only a cabinet minister but also the leading figure in a group of 

younger parliamentarian demanding more nationalist content in Japanese history 

teaching, is quoted as telling the Asahi, “I only said what was natural. While 



AsiaRights  Issue Four 2005 7

anyone is free to hold a mock trial, it is not fair for a public broadcaster to show 

such an event”. 6  

The significance of the story is heightened by several background factors. One is 

the meteoric political rise of Abe Shinzô. Abe now occupies the key position of 

Acting Secretary-General of the Liberal Democratic Party, and enjoys great 

public and media popularity in Japan. However, his hawkish stance on issues 

such as North Korea, military expansion and changes to the peace Constitution 

cause concern to some domestic and international observers. A second factor 

was the impending retirement of NHK’s high profile and controversial Chief 

Director, Ebisawa Katsuji, which seemed likely to herald major changes within 

the broadcasting organization. (Since the affair broke, Ebisawa has resigned 

from the Chief Directorship, although he retains a powerful position within the 

organization). A third and broader background issue is the major technological 

and organizational transformation underway in the media in Japan (as 

elsewhere). Amongst the issues raised in this transformation are possible moves 

towards the privatization of NHK. Meanwhile, the high stakes involved in media 

ownership have been highlighted by a very public and bitter hostile takeover bid 

by new media entrepreneur Horie Takafumi for the Fuji Television Chanel. 

The response from NHK came three days after the original Asahi articles, and 

was issued by Chief Director Ebisawa himself. In its statement, NHK flatly denied 

the Asahi’s claims that its staff had responded to political pressure. Meanwhile, 

LDP politician Nakagawa published a statement explaining that his memory of 

the events had been unclear. He now insisted that he not been present at the 

meeting on 29 January, and had spoken to NHK staff only after the program had 

been aired. NHK executive Matsuo Takeshi, meanwhile, appeared at a press 

conference to claim that the Asahi had completely inverted the meaning of his 

comments to them. His reply to the Asahi’s questions, he insisted, had actually 

been that he had “not felt pressured” by politicians.7  

Elaborating denials of the Asahi story at a press conference on 19 January, 

however, NHK’s current Director-General of Broadcasting made a further 

statement, which set new alarm bells ringing. It was, the executive informed his 



AsiaRights  Issue Four 2005 8

startled audience, “normal practice” for the broadcaster to “explain” its future 

schedules and the content of particular programs to key politicians before the 

programs went to air.8  

 

Media, Independence and Power 

 

Japan is certainly not the only country where the independence of the public 

broadcaster has been called into question. The current controversy in Tokyo 

recalls events such as the 2004 Hutton Inquiry into the BBC’s reporting of the 

British government’s approach to Iraq’s “weapons of mass destruction” and the 

2001 resignation of the Australian Broadcasting Corporation’s Managing Director 

Jonathan Shier, following allegations that he was unduly influenced by the views 

of his personal friend, Prime Minister John Howard.9  

In the Japanese case, however, it is the response to the controversy by the press 

and politicians, which is raising particularly serious questions about the quality of 

media freedom. In a democracy, the question of political pressure on the media 

is a crucial issue. It is, of course, an issue of particular concern to journalists, but 

is also, more widely, central to the public’s “right to know”. The matters raised in 

the Asahi articles, and the revelation that NHK has regularly been discussing the 

content of programs with selected politicians in advance of the programs’ 

screening, suggest possible breaches, not just of media ethics, but also of the 

law.  

In a well functioning democratic system, one would expect the response to such 

serious allegations to be vigorous demands from opposition politicians and the 

media for a thorough investigation of the problem by an independent body such 

as a parliamentary or judicial committee. In Japan, this response has not 

eventuated, for reasons that say much about the country’s current political 

system. Except for a brief hiatus in the 1990s, the Liberal Democratic Party has 

been in power (either on its own or as the leading partner in a coalition) non-stop 

for the past fifty years. Over the past decade, the smaller but relatively vocal 

Democratic Socialist Party (formerly the Socialist Party) has been decimated, 



AsiaRights  Issue Four 2005 9

and a new force, the Democratic Party, has emerged as Japan’s main 

opposition. The Democratic Party is a recently created merger of a motley group 

of politicians, its leadership consisting largely of former members of the ruling 

Liberal Democratic Party who departed from the LDP in the 1990s. On the NHK 

Affair as on other key social, political and diplomatic issues the Democratic Party 

is riven by deep internal disagreements, and the Party’s leaders appear to have 

taken the view that there is no political advantage to be gained from involving 

itself too deeply in the surrounding controversy. Though Party leaders solemnly 

pronounced the Affair “an important issue for media freedom”10, they have 

signally failed to follow up this statement with an effective push for an 

independent inquiry. Meanwhile, the rest of the Japanese media has, by and 

large, chosen to present the story, not as a contest between journalistic 

independence and political intervention, but rather as a contest between two 

corporate rivals, NHK and the Asahi – a spectator sport in which the audience is 

invited to hurl invective at both protagonists. (The monthly Bungei Shunjû, for 

example, headlines its story “NHK versus Asahi: The Suicide of the Media”, while 

the weekly Yomiuri entitled its offering “NHK and Asahi’s Mudslinging: Which is 

Telling ‘Whoppers’?”) 

At this point, it is worth saying a little more about the structure of the mainstream 

Japanese media. Japan has five national daily newspapers – the Asahi and 

Mainichi, which are generally regarded as being on the “liberal” end of the 

political spectrum; the business-oriented Nikkei; and the Yomiuri and Sankei, 

which are generally regarded as being on the “conservative” end of the spectrum. 

Each of the main commercial TV channels, which compete with NHK, is affiliated 

to one the various newspaper groups. 

As we have seen, there are also a large number of weekly and monthly 

magazines, some affiliated to the major national newspapers, and others 

produced by leading book-publishing firms. The best-selling magazines have a 

circulation of over half a million copies. In the weeklies, feature articles are 

generally unsigned, and by convention it is accepted that their standards of 

accuracy are less rigorous than those of the national newspapers. The weeklies 



AsiaRights  Issue Four 2005 10

tend to hunt in packs, each trying to outdo its rivals in unearthing lurid revelations 

on the current topic of interest. In the past year or so, falling magazine sales 

have intensified the ferocity of this competition. On the positive side, the weeklies 

have sometimes played an important role in unearthing political scandals that the 

very cautious national broadsheets are unwilling to touch. On the negative side, 

their journalistic style encourages rumor, innuendo and hysteria, and has the 

power to ruin the life of anyone unfortunate enough to become the target of this 

week’s feeding-frenzy. 

In the week when the controversy broke, the Asahi’s own weekly magazine 

chose to remain silent on the topic (though the Asahi group’s monthly journal 

Ronza subsequently published a series of analytical articles supporting the 

paper’s position). The Mainichi’s weekly magazine ran an account of the affair 

that focused strongly on the problem of NHK’s relationship with the ruling LDP. 

But such voices were largely drowned by the clamor of other mainstream 

magazines, which concentrated more on attacking the Asahi for reporting the 

whistleblower’s revelations than on addressing the question of the NHK’s 

independence from political interference.  

The widely sold Shûkan Shinchô, for example, emblazoned its report on the 

issue with the words “witch hunt” (referring to the aspersions cast by the Asahi at 

politicians Abe and Nakagawa) and “journalistic lies” (referring to the Asahi’s 

reporting).11 Other magazines adopted a slightly subtler stance. Shûkan 

Bunshun, for example, published a leading story that offered the reader an 

exposé of the “shameful features” of both NHK and the Asahi. At first sight, this 

might seem to promise a balanced assessment of the controversy. In fact, 

however, the article’s central argument turned out to be above all a heated attack 

on the Asahi for its reporting of the whistleblowers revelations. A number of 

unflattering comments are made about NHK staff, but the main criticism directed 

against that organization is that it acted irresponsibly in ever attempting to 

broadcast its documentary on the Women’s International War Crimes Tribunal. It 

was, Bunshun’s article concludes, the “puerile nature” of this television program 

that triggered the whole problem in the first place.12 



AsiaRights  Issue Four 2005 11

A particularly disturbing feature of the sensationalized magazine coverage of the 

issue were the very personal attacks on some of the journalists involved, most 

notably on reporter Honda Masakazu, who broke the whistleblower’s story in the 

pages of the Asahi. Honda has had a long career with the Asahi, and is known 

for his investigative reporting of issues including environmental pollution, the war 

in Iraq and, more recently, the Southeast Asian tsunami. The weekly Bunshun’s 

article sought to undermine Honda’s credibility by (amongst other things) a series 

of innuendos about his relationship to North Korea. At a time when loathing of 

North Korea is widespread in Japan, following revelations about the kidnappings 

of Japanese citizens by North Korean agents in the 1970s and 1980s, such 

innuendo carries particular political punch. The rhetoric involved is worth looking 

at closely, because it provides just one vivid example of the weekly magazine’s 

journalistic style.  

Amongst the international prosecution teams at the Women’s International War 

Crimes Tribunal was a twelve-member joint team from the two Koreas and led by 

a prominent South Korean lawyer. One member of the team was Hwang Ho-

Nam, a North Korean official who is a Japan analyst and fluent Japanese 

speaker, and has participated in a number of official and unofficial meetings 

between Japan and North Korea. Quoting an unidentified “person connected to 

the [Japanese] government”, the Bunshun article described Hwang as a North 

Korean “special agent [kôsakuin] in the broad definition of the word”.13 Though 

Bunshun’s government source was not named, it is worth noting that politician 

Abe Shinzô in his reponse repeatedly made the same claim to the NHK Affair.14 

The term “North Korean special agent” is one that has been very widely used in 

the Japanese media in the past two years, and is generally associated in the 

public mind with the secret agents who were responsible for the crime of secretly 

entering the country and kidnapping Japanese citizens during the 1970s and 

1980s. What is meant by a “North Korean special agent in the broad definition of 

the word” is anybody’s guess. The Bunshun article (and Abe) failed to provide 

evidence that Hwang was guilty of anything other than being a North Korean 

bureaucrat and, in that capacity, expressing some unappealing political views. 



AsiaRights  Issue Four 2005 12

The phrase does, however, serve to evoke the desired frisson of ill-defined fear 

that sinister forces are at work. 

 The next step is to make a connection between these sinister forces and Asahi 

journalist Honda. Here Bunshun was obliged to be creative with very slim 

pickings. It revealed to readers that, not long before the Women’s International 

War Crimes Tribunal was held, Honda traveled on the Peace Boat, an 

educational cruise vessel run by a well-known Japanese NGO, on a voyage 

whose itinerary included a stop in North Korea. In the course of this voyage 

Honda also filed an article that reported that North Korean participants had 

agreed to participate in the Tribunal. “The person who came to Japan as a 

result,” concludes Bunshun’s anonymous journalist, “was Hwang Ho-Nam.”  

The fact that Honda visited North Korea and reported on the impending 

participation of North Koreans in the International Women’s War Crimes Tribunal 

is, of course, neither politically nor journalistically reprehensible. Nor does this 

information add anything at all to our understanding of the Bunshun article’s 

purported subject: the question of political interference in the editorial decisions 

of NHK. Through its deft choice of language, however, the Bunshun article 

succeeded in implying that Honda’s journalism was in some way responsible for 

bringing into Japan a person officially identified as a menacing “North Korean 

agent in the broad sense of the word”. In the current climate of Japanese public 

opinion, this served to implant in readers’ minds the inchoate notion that Honda 

and his writings are at best dubious and duplicitous, and at worst treacherous 

and criminal. Similar innuendo was repeated in several other magazines, 

including the right-wing monthly Shokun! which devoted a whole article to a long 

and hostile analysis of Honda’s career and personal beliefs.15 

The combination of scurrilous personal attacks with sententious pronouncements 

by Bunshun and other magazines about the Asahi’s poor journalistic standards 

seems, at first sight, quite amusing. However, repeated reporting of this kind 

carries a serious and un-amusing message which may be decoded as follows: 

Journalists who write articles which seriously embarrass the political 

establishment will be punished by their peers, and if possible silenced altogether. 



AsiaRights  Issue Four 2005 13

The response to the NHK affair, therefore, goes to the heart of the problem of 

mass media and democracy. In conventional media theory, a free press is 

supposed to operate as a “watchdog”, observing the activities of government and 

barking when politicians overstepped the limits of their power. Recent media 

critiques, however, have questioned whether today’s corporate mass media have 

either the capacity or the will to fill the “watchdog” role. The 2004 US 

documentary Outfoxed, for example, highlighted the close complicity between the 

Murdoch media empire and the George W. Bush administration.  

Some observers of the Japanese media also suggest that it operates less as a 

“watchdog” than as a “guard dog”, protecting the interests of the political elite.16 

The NHK affair illustrates several aspects of such structural collusion between 

media and political power. The overt statement by NHK management that it is 

“normal practice” for the content of potentially controversial programs to be 

discussed in advance with selected politicians clearly puts the whole notion of 

that organization’s broadcasting independence in doubt.  

Meanwhile, as the example of the Shûkan Bunshun article shows, the 

commercial magazines’ ceaseless search for scoops relies heavily on 

unattributed comments from “people connected to the government”, that is, 

senior bureaucrats and politicians who are willing to offer off-the-record briefings 

to trusted media outlets. Indeed, a central problem highlighted by the NHK Affair 

is the very close personal links that develop between individual journalists (from 

newspapers and television as well as weekly magazines) and prominent 

politicians. Journalists in Japan are regularly assigned to follow a specific 

politician, attending informal briefings and social functions as well as the 

politician’s more formal public appearances. Over time, these assignments often 

turn into close personal relationships, in which the journalist may all to easily 

become a channel for publicizing information that the politician wishes to 

disseminate. The quid pro quo, of course, is that the journalist can be expected 

to obtain occasional “scoops” from the relationship. Keeping such channels of 

information open is therefore seen as essential to the commercial success of the 

newspaper or magazine.  



AsiaRights  Issue Four 2005 14

The mainstream magazines may be willing to run exposés on individual 

politicians who have earned enough enmity or jealousy within the establishment 

to make them relatively safe targets. But they are reluctant to tackle structural 

problems likely to embarrass the establishment as a whole. In the NHK case, 

many of the weekly magazines evidently took the decision that it would serve 

their political advantage to shift critical scrutiny away from the relationship 

between the government and the NHK, and towards an attack on the Asahi, thus 

boosting sales while simultaneously earning further credit with their confidential 

sources of information within political and bureaucratic elite. The resulting 

journalism acts out the  “guard dog” role with the enthusiasm of an underfed 

Rottweiler.   

 

“Fair and Balanced Journalism” 

 

The Japanese media, unlike the media in some other countries of our region, 

operate in an environment where free speech is guaranteed by the law and the 

Constitution, and where there is no overt government censorship. The NHK 

Affair, however, has acted like a litmus test, exposing the extent to which formal 

media freedoms are being hollowed out a combination of corrosive forces. These 

forces include, first, the lack of a vigorous political opposition; second, 

entrenched, behind-the-scenes links between media organizations and leading 

ruling party politicians; third, a tiny terrorist far right whose occasional acts of 

violence and very frequent threats of violence the Japanese police have never 

been able or willing to constrain; and fourth, a mainstream commercial press 

whose competitive strategies include regular and well-choreographed verbal 

assaults on individuals or organizations seen as hostile to the political 

establishment. It is unlikely that any of these four forces on its own would be 

enough to seriously imperil free speech. But working together, they are creating 

an environment which stifles effective critical debate on an expanding range of 

important topics, from the imperial system (the most long-standing of taboos), to 

war crimes such as the Nanjing Massacre and the running of the “comfort 



AsiaRights  Issue Four 2005 15

stations”, to many aspects of Japan’s contemporary relationship with North 

Korea. These taboos assume increasing importance in the context of ongoing 

conflict between Japan and its Asian neighbours over questions of historical 

memory and responsibility. 

Despite the fact that a majority of Japanese people oppose Japan’s military 

participation in the occupation of Iraq, this subject too has become perilous 

terrain for public criticism, as demonstrated in 2004 by the ferocious media anger 

directed at three hapless Japanese kidnapped by Iraqi insurgents. Even before 

their release and return to Japan, the victims and their families were being 

pilloried by the press back home for having dared to question their government’s 

support for the US strategy in Iraq. This incident also highlighted the growing 

power of a fifth force which is now (somewhat paradoxicaly) further stifling of free 

debate in the Japanese mass media: the emergence of large and influential 

Internet chat groups. Though they have potential to be an alternative unfettered 

forum for public discussion of political issues, groups such as “Channel 2” (said 

to be the largest Internet chat group in the world) have so far tended instead to 

become a forum in which the current obsessions of the weekly magazines are 

repeated and magnified, often (as in the Iraq kidnapping case) generating 

avalanches of anonymous hate-mail directed at the latest target of the 

mainstream media’s fear and loathing. 

Ironically, the NHK Affair demonstrates how the very concepts designed to 

protect media freedoms can be used to further stifle public debate. The main 

response to the Affair from the ruling party – most eloquently articulated by LDP 

Acting Secretary General Abe Shinzô – was to shift the focus of debate from the 

question of political intervention in NHK to the question of the “fairness and 

balance” of the documentary “Questioning Sexual Violence in War”.  

The argument (faithfully echoed by much of Japan’s mainstream media) runs as 

follows. The Women’s International War Crimes Tribunal was an event organized 

by a Non-Governmental Organization (NGO) with a specific political agenda. 

While it was acceptable for NHK to make a program about the Tribunal, it was 

unacceptable for the national broadcaster to become closely associated with the 



AsiaRights  Issue Four 2005 16

point of view of one particular NGO, or uncritically to present its agenda to the 

public. The fundamental principles of fair and balanced reporting required NHK to 

include the voices of critics of the NGO in the documentary. Abe’s 

representations to NHK management on the eve of the documentary’s broadcast 

were simply a helpful reminder to the broadcaster to abide by these principles of 

“fairness and balance”. 

This seemingly reasonable demand for “fair and balanced journalism”, however, 

raises major problems when it is applied, not across the board to all programs or 

media organizations, but only to those programs, articles or media organizations 

which take politically critical positions. By way of example, let us look a little more 

closely at the relationship between NHK and NGOs.  

In the very week when many magazines were echoing Abe’s concerns about “fair 

and balanced journalism”, NHK’s main news broadcasts were giving headline 

coverage to the activities of the Association of the Families of Victims Kidnapped 

by North Korea (AFVKN, generally known in Japan by the organization 

Kazokukai), an NGO which had collected a large number of signatures on a 

petition calling for sanctions against North Korea. This was no exceptional event. 

Since 2002, demonstrations, public meetings and press conferences organized 

by AFVKN and its sister NGO the National Association for the Rescue of 

Japanese Kidnapped by North Korea (NARKN, generally known as Sukuukai) 

have received very frequent and detailed coverage on NHK’s news broadcasts.  

The two NGOs take the view that a substantial number of kidnapped Japanese 

citizens are still being held by North Korea, and demand sanctions and other 

punitive measures against the Kim Jong-Il regime to ensure their return.17 

AFVKN and NARKN have also succeeded in developing strong links to leading 

politicians including LDP Acting Secretary General Abe Shinzô. NHK’s very 

frequent news coverage of the activities of the two NGOs is not balanced by the 

inclusion of comment from anyone questioning their political stance. Nor has the 

national broadcaster’s repeated uncritical broadcasting of these NGO activities 

and statements ever attracted negative comment from Japan’s political leaders 

or mainstream media. On the contrary, while public supporters of VAWW-NET 



AsiaRights  Issue Four 2005 17

are the targets of fierce mass media criticism, public criticism of the views of 

AFVKN and NARKN has now joined the growing list of Japanese media taboos. 

Similarly, the current upsurge of media hostility towards the Asahi newspaper 

and its journalist Honda Masakazu is just the latest wave in an ongoing campaign 

of criticism against the newspaper by other media organizations. The main target 

of the attack is the Asahi’s allegedly “unbalanced” criticism of the Japanese 

government. Its journalists (including Honda) are too said to be close to NGOs 

and social movements which have an anti-government agenda. This campaign of 

criticism, gathering momentum not long after the assassination of Asahi journalist 

Kojiri in 1987, appears to have had some effect on the newspaper’s editorial 

policy. The Asahi now regularly “balances” critical or left of center political articles 

with comment by relatively conservative academics and public figures. All of this 

might be admirable if there had been a similar shift by the conservative Sankei 

and Yomiuri newspapers to give greater space on their pages to critical or left of 

center commentators. But needless to say, no such shift has occurred. Instead, 

one-sided and selective demands for “fairness and balance” are in practice 

pushing the overall balance of the spectrum of Japanese media reporting further 

to the right, in the process increasingly marginalizing critical voices or silencing 

those who do not wish to endanger their own and their family’s safety and peace 

of mind by taking the risk of making public comment on controversial topics. 

 

Reclaiming Free Debate 

 

“But don’t you feel threatened?”  

“Don’t you fear for your own (or your family’s) safety?”  

I have lost count of the number of times I have heard these questions posed to 

colleagues who write media commentary critical of the position of the Japanese 

government, or of certain trends in contemporary Japanese society. The answer 

to the question depends on the individual. But the very fact that these questions 

have become part of normal dinner-time conversation between Japanese 

scholars, journalists and others is alarming. The nature of the threat is 



AsiaRights  Issue Four 2005 18

amorphous, but that makes it none the less real. Though some people within 

Japan have the capacity to ignore or resist its influence, there are undoubtedly 

numerous academics and other who have ceased to express their views in the 

mass media in response to this atmosphere of amorphous fear: fear of hate mail 

or death threats; fear of becoming the target of personal attacks in the weekly 

magazines; fear of being branded by the media as “extreme” or “unpatriotic”; fear 

that touching taboo subjects in public may damage their careers. 

 The NHK Affair, with all its complex ramifications, can be seen as a touchstone. 

Will an independent commission ever be established to probe claims of political 

interference in NHK? Will the truth of the story be explored in a court of law 

(since NHK executives and others have muttered threats of libel suits against the 

Asahi)? Will NHK executives and politicians successfully avoid detailed outside 

scrutiny of the case, allowing it simply to fade into the recesses of public memory 

as an “unsolved mystery”? Will the attacks by rival media on the Asahi and its 

journalists prompt further shifts of editorial approach from that newspaper? Will 

journalists be willing to report equally controversial stories in future? Whose 

careers will be enhanced, and whose destroyed, by the incident?  

The affair has highlighted the structural problems of Japan’s mainstream media. 

But it has also cast light on some of the features of Japanese society which could 

serve as basis for resistance to the stifling forces within the existing nexus of 

politics and media. In the absence of strong demands from the Democratic Party 

and the mainstream national media for a thorough inquiry into the relationship 

between the government and NHK, it has largely been left to the Japanese public 

to take up the issue. In the weeks since the affair broke, numerous civil society 

networks (often using the Internet to disseminate their views) have emerged to 

voice criticism of political interference in the media.18 The statement by NHK 

executives that it was “normal practice” to share the content of planned programs 

with politicians has prompted an “NHK viewers’ strike”, with members of the 

public pledging to withhold television license fees (an important part of the 

national broadcaster’s revenue) until the company re-establishes its 

independence from political influence.19 



AsiaRights  Issue Four 2005 19

It is interesting to observe how these campaigns themselves have been reported 

in the Japanese media. The Asahi, Mainichi and Nikkei ran small reports on 

them, but predictably they were ignored by most of the national media. They did, 

however, received rather widespread coverage in Japan’s many regional and 

local newspapers, with paper like the Hokkaidô Shimbun and Kôchi Shimbun 

running editorials supporting citizens’ action to ensure that NHK maintains its 

independence from political pressure.20 Inevitably, perhaps, regional media often 

have close financial and personal links to prominent local families, and these 

may influence the approach which they take to the reporting of issues in their 

area. At the same time, however, they are more distanced from central 

government than the (largely Tokyo-based) national media, and rely much less 

on personal links to politicians and government officials. They are therefore 

sometimes more willing to report national news in a critical and independent way, 

or to take up social issues which the mainstream national media ignore.  

Despite recent cases of the use of Internet chat groups as a vehicle for 

nationwide bullying campaigns, the Internet also provides an important potential 

forum for freer public debate. All NGOs do not have equal access to the 

mainstream media. But all have almost equal access to the Internet as a means 

to convey their views to the public. Internet newspapers of the sort that flourish in 

South Korea have been slower to take root in Japan, but experiments in online 

journalism are beginning to attract growing interest. These include sites like the 

Internet TV service Videonews.com, which broadcast important material on the 

NHK Affair (including an uncut version of whistleblower Nagai’s press 

conference, and an appeal for an enquiry into the affair by a group of  Japanese 

journalists and media experts).21 Internet media open spaces for voices not 

heard in the mainstream press, and also create possibilities for cross-border 

linkages, allowing those involved with media problems in Japan to share their 

concerns and learn from the experience of people with similar concerns in other 

countries.  



AsiaRights  Issue Four 2005 20

Working in conjunction, civil society, regional media and new online networks 

may perhaps yet provide a countervailing force to the miasma of self-censorship 

and conformity increasingly enveloping Japan’s mainstream journalism. 

.   

 

NOTES    

                                                 
1 For wider discussion of the role of the Japanese media in public debate, see Yoshimi Shunya, Media 
Bunka Ron, Tokyo, Yuhikaku, 2004; Yamaguchi Masanori, Media ga Shimin no Teki ni naru: Sayonara 
Yomiuri Shimbun,Tokyo, Gendai Jinbunsha, 2004; Asano Ken’ ichi and Yamaguchi Masanori (eds), 
Musekinin na Masumedia: Kenryoku Kainyû no Kiki to Hôdô Higai, Tokyo, Gendai Jinbunsha, 2001; S. J. 
Pharr and E. S. Krauss eds., Media and Politics in Japan, Honolulu, University of Hawaii Press, 1996; 
Duncan McCargo, Media and Politics in Pacific Asia, London, Routledge, 2002, chapter 3. 
2 For further information on the Women’s International War Crimes Tribunal, see the VAWW-Net Website 
http://www1.jca.apc.org/vaww-net-japan/english/womenstribunal2000/whatstribunal.html; also Gavan 
McCormack, “How the History Wars in Japan Left a Black Mark on NHK TV (Their BBC)” , History News 
Network, 7 February 2005, http://hnn.us/articles/printfriendly/9954.html  
3 For an archive of material on the “comfort women”  issue see Chunghee Sarah Soh, “The Comfort Women 
Project” . http://userwww.sfsu.edu/~soh/comfortwomen.html  
4 See Tessa Morris-Suzuki, “When is a Terrorist not a Terrorist?”  Znet Japan, 24 September 2003, 
http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?SectionID=17&ItemID=4246  
5 For an outline of Abe’s career, see “Profile: Shinzo Abe” , http://tokyo.s-abe.or.jp/profile_in_english.html  
6 See “Kanbu, ‘Atsuryoku to Kanjita’ : NHK-gawa ni 2 Giin Iken de Bangumi Kaihen (Kaisetsu)” , and 
“Nakagawa Shô, Abe Shi ‘Naiyô Katayori’  Shiteki: NHK ‘ Ianfu’  Bangumi Kaihen” , Asahi Shimbun, 12 
January 2005; also Honda Masakazu and Takada Makoto, “LDP Pressure Led to Cuts to NHK Show”, 
Asahi Shimbun, 12 January 2005, English article available online at 
http://www.asahi.com/english/politics/TKY200501120160.html  
7 “NHK, LDP Lawmakers Deny any ‘Political Pressure’  to Alter Show”, Asahi Shimbun, 15 January 2005, 
see http://www.asahi.com/english/nation/TKY200501150180.html ; “Japan: NHK Closes Ranks against 
Asahi, Whisle-Blower” , Japan Times, 15 January 2005, see 
http://www.asiamedia.ucla.edu/article.asp?parentid=19831  
8 “Seijika, Bangumi Naiyô no Jizen Setsumei ‘Tôzen’  – NHK Gen-Sôkyokuchô Ninchiki Shimesu” , Asahi 
Shimbun, 20 January 2005. 
9 On the Hutton Inquiry, see the official Inquiry website http://www.the-hutton-inquiry.org.uk/ also the 
Guardian newspaper’s special report on the Inquiry, 
http://www.guardian.co.uk/hutton/0,13822,1021216,00.html ; and Shier Affair see report by Fiona 
Reynolds, “ABC Managing Director Resigns” , “AM” Program, ABC Radio, 1 Nov 2001, 
http://www.abc.net.au/am/stories/s405594.htm ; also Hugh Mackay’s “Dossier on Jonathan Shier”  on the 
website of the NSW branch of Friends of the ABC, 
http://www.fabcnsw.org.au/periodicals/update_2001/update_2001_04/Update2001-04_6.pdf  
10 “Yatô ‘Kokkai de Tsuikyû’ : Akushitsu na Seiji Kainyû to Hihan – NHK Bangumi Kaihen” , Asahi 
Shimbun, 13 January 2005. 
11 “ ’Majogari’  Daikyohô” , Shûkan Shinchô, 27 January 2005, pp. 32-35. 
12 “NHK mo Asahi mo Zettai ni Hôjinai sorezore no ‘Chibu’ ” , Shûkan Bunshun, 3 February 2005, pp. 26-
30.  
13 Ibid p. 28. 
14 For example, Abe Shinzô and Nakanishi Terumasa, “ Ianfu mo Yasukuni mo ‘Asahi Mondai’  da” , 
Shokun!, March 2005, pp. 22-33, see particularly p. 29. 
15 Nishimura Yukihiro, “Tenka no Asahi ni ‘Honda Masakazu’  Kisha Ari” , Shokun! March 2005, pp. 48-
55. 



AsiaRights  Issue Four 2005 21

                                                                                                                                                 
16  For example, Maggie Farley, “Japan’s Press and the Politics of Sccandal”  in S. J. Pharr and E. S. Krauss 
eds., Media and Politics in Japan, Honolulu, University of Hawaii Press, 1996, pp. 19-43; for further 
discussion of the “guard dog”  thesis, see also Chalinee Hirano, Political Information Contests and the 
Media’s Role in Politics: A Comparative Analysis of the Thai and Japanese Media, unpublished PhD 
thesis, Australian National University, 2001. 
17 See the NGOs’  joint website, http://sukuukai.jp/narkn/  
18 See for example Mekiki-Net, http://www.jca.apc.org/mekiki/nhk/index.html  
19 See “NHK Bangumi Mondai: Jizen Setsumei no Kinshi o Môshiire: ‘Jushinryô Shiharai Teishi no Kai’  
Hassoku” , Mainichi Shimbun, 9 Feb 2005; also “Jushinryô Harai Tôketsu Undô: NHK Mondai de Tôdai 
Kyôjura ‘Jizen Setsumei’  Kinshi Motome”, Asahi Shimbun, 6 Feb 2005.  
20  “ (Shasetsu) NHK Mondai: ‘Jinshin Ishhin’  de Katazuku ka” , Hokkaidô Shimbun, 26 Jan 2005; 
“ (Shasetsu) NHK Kaikaiku: Hyôka wa Shichôsha ga aru” , Kôchi Shimbun, 9 Feb 2005;  
21 “NHK o Naibu Kokuhatsu shita Nagai Satoru Chîfu Prodyûsâ Kisha Kaiken” , (13 Jan 2005) and 
“Jânarisuto to Media Kankeisha ni yoru NHK Mondai ni kansuru Kisha Kaiken to Apîru”  (18 Jan 2005), 
Videonews.com, http://www.videonews.com/ 
 


