
ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  1

 
Online opposition: challenging media and electoral control in 
Singapore  
 
James Gomez 
 
 
Abstract 
 
Ever since, the internet became publicly available in Singapore, opposition parties in the city-state 
believed that the internet will provide them a new tool of external outreach to overcome local 
media bias and gain electoral leverage against the ruling People’s Action Party. Ten years after 
the first opposition party went online, Singapore’s opposition parties’ online presence is small, its 
online external outreach weak and their electoral fortunes still unchanged. Why is this so? This 
paper argues that a do-it-yourself approach, technical challenges, a culture of caution and the 
parties’ control over its members’ online communications are the chief reasons why their use of 
the internet for external outreach has been less then optimal. Hence, even with the internet 
providing opposition parties an additional external outreach medium, it has not helped improve 
their electoral success. The paper concludes if Singapore’s opposition parties are to have some 
plausible success during elections and contribute to a meaningful multiparty democracy in the 
city-state, some form of electoral reform is needed. 
 
 
Key words: Singapore, elections, internet, media, opposition parties 
 
 
Introduction 
Early researchers studying political parties and online communications in 
Singapore believed that the internet will present opposition parties with a tool of 
external outreach that could overcome local media censorship and bias. By using 
this new tool of external outreach, they felt that opposition parties could mount an 
effective electoral challenge to the ruling People’s Action Party (PAP) hold on 
political power of nearly fifty years. For instance, one NGO compilation on 
Singapore’s political parties, despite its scanty data about the use of the internet 
by opposition parties, makes a bold and challenging claim that the use of the 
internet by opposition parties stands to pose a challenge to the PAP 
government’s media control (Ooi 1998). Another study, again based on limited 
evidence, asserts that the internet did make inroads into government media 
control during the 1997 general election (da Cuhna 1997).  Mutalib’s study of the 
opposition (Mutalib 2003) also stresses the importance of the internet. However, 
beyond scattered statements that easy access to the internet will encourage 
political parties to set up homepages, the writer provides no analysis of whether 
the new technology was likely to have any impact on the electoral fortunes of the 
opposition parties in Singapore.  
 
In a 2002 study, researchers concluded that “sites” of resistance in Singapore 
tend to use the internet to focus attention on issues that were rejected or 
downplayed by traditional media (Ho, Baber and Khondker 2002, p.137, p.141). 
The study also highlighted that these sites used the internet to refute mainstream 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  2

statements by providing alternative explanations. However, opposition parties 
formed only a very small part of the study as only two parties, the Workers’ Party 
and National Solidarity, were mentioned. Hence, the findings of this study cannot 
be extended convincingly to the opposition party movement as a whole. To date 
there has not been a single exclusive study on opposition parties and internet in 
Singapore. Instead only minor discussions on the topic such as those reviewed 
above have been recorded. These opinions about the internet and opposition 
parties can generally be found within specific works that discuss Singapore’s 
general elections, the opposition or the internet. Collectively, these works 
demonstrate an enthusiasm about the potential the internet holds for opposition 
parties to overcome the local media bias, a view as we shall see in the next 
section is also shared by the opposition parties. But given the limitations of the 
above research, there is scope to undertake a more comprehensive study that 
looks at all opposition parties that use the internet and to evaluate whether the 
internet has indeed assisted these parties in Singapore to overcome the media 
bias and help them gain electoral leverage. 
 
One attempt to execute such a study was undertaken by examining how political 
parties used the internet in the 2001 general election (Kluver 2004). According to 
the author of this study Singapore’s political culture “has a mediating effect” on 
the role of the internet, and that it “plays a significant role in contextualising and 
limiting the effects of new media on political practice” The author argues that in 
Singapore, the centralised mode of governance and conservative political culture 
heavily influences the way the internet is used to mobilise political support and 
spread the message of opposition parties. As a result the opposition parties’ use 
of the internet has not been effective, he argues. However, the study is largely 
based on a review of the features of political party websites. Furthermore, the 
actual reviews were limited to websites studied during the period of the 2001 
elections, which were consulted again in 2003. Although Kluver brings up the 
realities of Singapore’s conservative political culture, his analysis is partially 
undermined by the absence of primary empirical research like interviews with 
activists and opposition party figures. Without such interviews, researchers may 
not understand the background and reasons behind why opposition political party 
websites lack certain types of information or have a deficiency in features. These, 
for example, may be due to difficulties in finding proper expertise in setting up or 
maintaining websites or in-house communication policies that prevent the 
internet to be optimally used as a tool of external communication. This is one of 
the prime weaknesses of Kluver’s study. How Kluver’s study marks a shift from 
the earlier enthusiasm by earlier researchers about the potential the internet 
holds for opposition parties to a position that the internet has not been able to 
provide these parties with an external outreach tool that can result in a positive 
electoral outcome for them. Given, Kluver limited data set, this study seeks to 
build on his initial research and re-validate his claim by focusing exclusively on 
opposition parties and employing face to face in-depth interviews with party 
officials and webmasters of opposition parties to collate information. In this way, 
this paper also seeks to make available an additional data set upon which other 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  3

researchers could draw on to help us build a better understanding about 
opposition parties and the internet in Singapore. 
 
Face to face interviews based on a set of structured questions were conducted 
with representatives of opposition parties with websites between January 2005 
and May 2006 in Singapore. Before conducting the interviews, the interviewees 
were informed about the research project and provided with information that gave 
an overview of the research. Each interview took at least one hour and in most 
cases required longer time. Sometimes it required more than one sitting. Some 
follow up questions were also sent by email. Care was taken to interview at least 
the webmaster or the party representatives that had dealings with the party’s 
website. Most subjects approached were cooperative and willing to spare their 
time. But there were some reluctance to answer questions on incidents or 
disagreements over control of the party website and members’ external online 
communication. Hence, it was not always possible to elicit sufficient and accurate 
information on this topic, because those interviewed either did not have the 
knowledge, or full knowledge, or were highly reluctant to speak about them. To 
supplement the interviews, the websites of these political parties were browsed 
to collect information and media reports on opposition parties and the internet 
between the years 1995 and 2006 were reviewed. Additionally, interviews were 
also conducted with selected journalists and academics with a final round of 
interviews undertaken in February 2007. This researcher also used 
www.archive.org a well-known digital library and archive of internet sites to track 
and access past versions of the websites discussed in this paper.  
 
The findings have led this paper to argue that a do-it-yourself approach, technical 
challenges, a culture of caution and control over its members’ online 
communications are the chief reasons why the opposition parties’ use of the 
internet has been less the optimal. The parties’ use of the internet as a tool of 
external outreach to overcome the media bias has only been achieved in a 
limited way. But this outreach advantage has not translated into any significant 
electoral gains for the parties’. Hence, the belief of earlier researchers that the 
internet held the potential to given opposition parties a certain leverage against 
the ruling PAP cannot be validated. Instead, Kulver’s argument that the internet 
has limited political value to opposition parties can be validated in a stronger and 
more comprehensive way with primary data drawn from the in-depth interviews 
undertaken in this study. The evidence suggests that changes to the electoral 
system are needed if the opposition parties are to improve their electoral showing 
against the ruling party and realise multiparty democracy in Singapore. Relying 
on the internet alone does not yield electoral advantage. 
 
 
Opposition parties go online in time for general elections 
In January 1996, The Straits Times reported that a number of opposition parties 
were planning to set up websites “in time for the General Election to ensure that 
they can publicise their platform and programmes directly to potential voters” 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  4

(Ibrahim, 1996). The then-secretary general of the National Solidarity Party 
(NSP), Yip Yew Weng, said in anticipation that the internet will give opposition 
parties another channel with which to engage with the public, and that “our press 
releases and comments are given to people unedited.” The Singapore Malays 
National Organisation (PKMS) announced it was also planning to go online but 
was less ambitious, intending to start an internet account to “get a feel for the 
information available.” Its then-deputy secretary-general Rahizan Yaacob said, 
“Keeping up with technology is a priority and we do not want to lose out” 
(Ibrahim, 1996). Opposition parties such as the SDP, NSP and PKMS did 
express an interest in early 1996 to go onto the internet in time for the General 
Election (Ibrahim, 1996) but the NSP acted firsti and launched a home page on 
the Internet in early 1996 (The Straits Times, 9 March 1996). The NSP’s main 
reason was to present “uncensored” NSP news and to present its candidates and 
activities during General Elections. Secretary-general Yip Yew Weng, announced 
at the press conference to mark the launch of the website, 
 

“Under the present political system, political information has always been 
censored, edited or even completely rejected by the press….By going into the 
Internet, the party can represent its views in a clear and uncensored way.” 
 
(The Straits Times, 9 March 1996) 

 
In December 1996 the Singapore Democratic Party launched three websites “to 
provide voters and residents information that would help them make ‘intelligent 
decisions’ during General Election” (The Straits Times, 7 December 1996). The 
three websites consisted of one that belonged to the party and one each to the 
two town councils then under its jurisdiction (Rodan 1998, p. 87). The town 
councils were Bukit Gombak and Nee Soon Central, and the aim of their 
websites was to “enable the SDP MPs to communicate directly with their 
residents” (The Straits Times, 7 December 1996). According to a statement 
signed by SDP chief Chee Soon Juan, the internet was, 
 

“a conduit for unedited and uncensored information ..so lacking in 
Singapore…..For too long, Singaporeans have been deprived of accurate and 
reliable news, especially political news, on Singapore….With the website, the 
SDP will do its utmost to break the PAP’s control of the mass media in Singapore 
and improve the anaemic conditions of news coverage in this country.” 
 
(The Straits Times, 7 December 1996). 

  
Hence, the rationale for opposition parties that first set up their websites was for 
external outreach. The parties felt that they needed to use this new technology to 
overcome local media bias. They hoped indirectly that if the internet could help 
them overcome local media bias and reach out directly to the voting public, then 
they could gain political leverage against the ruling party in electoral terms.  
 
The SDP after not being able to put up its elections websites in 1996 and also 
losing two of its seats in that election chose not to develop its own website. 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  5

Instead it used the Singaporeans For Democracy Website to carry its 
announcements between 1997 and 2000. It was not until the run up to the 2001 
General Election, did the SDP embark on its own website. In also added an 
election site to it. This site listed the profiles of the SDP candidates who 
contested in one single member constituency and two five member group 
representative constituency. There was also some information about its five-point 
economic plan and another section that highlighted some key policy positions of 
the SDP. The website also carried the results of the elections which the SDP lost.  
 
Records obtained through www.archive.org show that the Workers’ Party (WP) 
website, copyrighted since 1999, carried information about the party history and 
its officials. The website went through a revamp that was completed just before 
the 2001 general elections.  Months before the 2001 general elections, the NSP, 
PKMS, SPP, SJP came to establish a formal electoral front against the PAP 
called the Singapore Democratic Allianceii (SDA). However the SDA did not set 
up a separate website.  
 
After the 2001 general elections, two SDA members, the Singapore People’s 
Party and Singapore National Malay Organisation (PKMS), both went online in 
2002. Nearer to the 2006 general elections saw further adjustments on the 
opposition parties’ web landscape. The SDP website underwent a revamp in 
2005, while the SPP and NSP finalised their upgrades in 2006. The WP also 
undertook the development of a separate elections site to supplement its existing 
site in time for the 2006 general elections. In 2007, it announced the successful 
completion of another revision of its main website. 
 
General elections provide parties the momentum to first get online. Elections also 
form the timelines against which these parties later aim for “upgrades” and 
revamps of their sites. Government statistical reports and internet sources list 
that there are 23 registered parties but the ground reality is very much different. 
After ten years, only 6 opposition parties – the National Solidarity Party (NSP), 
Singapore Democratic Party (SDP), Singapore Malay National Organisation 
(PKMS), Singapore National Front (SNF), Singapore People’s Party (SPP) and 
the Workers’ Party (WP) – had set up websites. By early 2006, except for the 
SNF site (which had not updated information on its site since 2002), only 5 of 
these sites were still active (See table 1). The SDP, SPP and WP sites 
underwent a revamp in the run up to the 2006 general elections but overall there 
were no significant increases in the number of opposition party websites in 
Singapore. After the 2006 general elections (and at the time of writing), only the 
SDP and WP were active in updating their sites while the NSP and SPP updated 
their sites intermittently.  
 
Table 1: Opposition party websites in Singapore 
 
 Started URL 
National Solidarity Party 1996 http://nsp-singapore.org/ 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  6

Singapore Democratic 
Party 

2001 www.singaporedemocrat.org 

Singapore Malay National 
Organisation (PKMS) 

2002 www.geocities.com/pkms218 

Singapore National Front 2002 www.snfsingapore.cjb.net 
Singapore People’s Party 2002 www.spp.org.sg 
Workers’ Party 1999 www.wp.sg 
 
Source: Consolidated from interviews with opposition party webmasters and cross-checked with 
www.archive.org 
 
The small number of opposition sites, to some extent, accurately reflects the 
number of opposition parties that have a membership base and are active in 
electoral terms. Further, the amount of information, the number of members 
involved in their activities, the volume of public participation in their activities 
further helps distinguish the major opposition parties from the rest of the pack. 
The websites also allow us to effectively distinguish between the impression 
created by the PAP government statistics of “23” which is achieved by keeping 
defunct parties registered on paper and the handful of opposition parties that 
actually operate under Singapore’s rigid rules. However, the main challenge is to 
explain why even the few active opposition parties that have gone online have 
not fully exploited the potential of the internet? Has legislation surrounding 
political parties’ online expression been a source of hindrance? Or are there 
other variables that researchers and observers need to consider?  
 
 
Internet Regulation and Political Parties in Singapore 
There are essentially two sets of legislation governing the use of the internet by 
political parties in Singapore. The first is the Class Licence Scheme and the other 
second in the Parliamentary Elections Act. The Class Licence Scheme contained 
in the Broadcasting Act was introduced by the then-Singapore Broadcasting 
Authority (SBA) now Media Development Authority (MDA)iii barely six months 
after it was reported that a number of opposition parties were exploring the use of 
website for elections. Under this Scheme “all political parties, religious 
organisations, and other organisations and individuals with Web pages 
discussing religion or politics must register with the SBA” (Rodan 1998, pp. 80-
81). The MDA regulatory framework which is contained in the Broadcasting 
(Class Licence) 2001 elaborates that,  
 

An Internet Content Provider who is or is determined by the Authority to be a body of 
persons engaged in the propagation, promotion or discussion of political or religious 
issues relating to Singapore on the World Wide Web through the Internet, shall register 
with the Authority within 14 days after the commencement of its service, or within such 
longer time as the Authority may permit. (Broadcasting Act, Chapter 28, Section 9) 

 
Under this requirement websites of political parties are required through notice in 
writing to register as political sites. The stipulated objective of registering political 
websites is to “ensure” that those who run sites engaging in the discussion of 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  7

domestic politics are accountable and take responsibility for the content of their 
sites. Registration is touted as a simple administrative procedure. It requires 
content providers such as political parties to give MDA the particulars of the 
website and those who are responsible for the editorial content. Such details are 
requested of political parties every year. Known as “Registration Form B for 
Class Licensable Broadcasting Services”, licensees (in this case political parties 
registered in Singapore) are to comply with strict conditions : examples include 
giving MDA “14 days prior written notice before terminating its provision of the 
website(s)”; MDA is also to be notified: “7 days in advance of any change in the 
nature of the website(s)” and “no later than 7 days after any change in the 
editor(s), editorial teams(s), web publisher(s) or web host(s)”, as well as “no later 
than 14 days after any other change in the information provided” in the 
registration form.  
 
Other details that reveal the depth of information required by the Singapore 
government are found in an “annexure” to the form which requires particulars 
such as the commencement date(s) of the parties’ website(s), subscription rates 
charged, IP address(es), title(s) in English and other languages, and languages 
that the websites’ contents are in. It goes further by requiring registrants to “state 
nature of content in detail and indicate target audience”, name and contact 
details of the “Web Publisher (the person or organization responsible for 
producing and packaging the website)” and the “Web Host (the person or 
organization who owns the server on which the website is carried or hosted, if 
different from Web Publisher)”.  
 
Not least, the MDA also makes both the Central Executive Committee (or 
equivalent) of the political party and the entire editorial team of a website 
responsible for its contents: they have to sign a declaration in which they jointly 
register the websites and agree to “accept full responsibility for the contents on 
the website(s) and shall take all reasonable steps to ensure that such contents 
comply with the laws of Singapore”. The imposition of these kinds of conditions is 
to ensure that both the political executives of the party and the appointed editors 
of the sites are held accountable even though some executive committee 
members may have nothing to do with the daily running of the site. In some ways 
it is similar to guidelines that regulate the working of party publications (see 
Gomez 2006a). In the case of party publications, the clear lines of legal 
accountability has allowed representatives of the ruling PAP to undertake 
defamation laws suits against selected opposition parties and its members that 
can put all executive committee members and the party at financial, bankruptcy 
and jail term risks.  
 
This was case of the Tamil Language Week article in the WP newspaper The 
Hammer in 1995 and the case of the SDP’s New Demokrat in 2006 (see Gomez 
2006a) that resulted in the party leaders being sued, declared bankrupt and in 
the case of JB Jeyaretnam then secretary-general of the WP to lose his 
parliamentary seat. We will see later in this paper the current leader of the WP, 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  8

Low Thia Khiang also raises this point when he explains the rationale for 
imposing restrictions on the participation of WP Central Executive Committee 
(CEC) members at internet forums (Kwek and Peh 2006c). Hence the Class 
Licence Scheme creates a sense of caution among party leaders that the internet 
might open a vulnerable front towards them or individual members of the CEC, 
especially if they are elected as Member of Parliament (who if made bankrupt 
can lose their parliamentary seat) or affect the party as a whole. Although the 
Class Licence Scheme compelled political parties to register and had a 
“psychological effect” it did not curb the day-to-day online activities of political 
parties in anyway. It was the Parliamentary Elections Act that was actively 
employed to reel in the online campaign activities of opposition parties during 
elections.   
 
In late 1996, the opposition parties which had gone online faced their first 
obstacle during the run up to the 1997 elections. In December 1996 the NSP 
posted information about its candidates on its site which it had set up earlier in 
the year. As highlighted earlier, the Singapore Democratic Party launched three 
websites which also contained the bio data of its candidates. After the candidate 
nomination day for the general election on January 1997 (Rodan 1998, p. 87), 
the then-Singapore Broadcasting Authority (SBA) told the SDP and the NSP to 
remove the biodata and posters of its election candidates in December because 
it had “contravened some parts of the Parliamentary Elections Act” (The Straits 
Times, 29 December 1996), and that the rules did not provide for campaigning 
on the internet, although it did not prohibit it either (Rodan 1998, p. 87). The SBA 
faxed the then-NSP president Tan Chee Kien’s office on 28 December asking 
him to remove all information about the party’s candidates from its website by 1 
pm (The Straits Times, 29 December 1996). According to NSP secretary-general 
Steve Chia, the SBA gave notice to the NSP because the party was deemed by 
the SBA to have gone beyond the accepted limits of the party’s constituency 
when using the internet for election advertising. The election campaign rules 
stated that campaign materials for a particular constituency should be located 
within the boundaries of the targeted constituency. However the website’s virtual 
outreach beyond the geographical boundary of the constituency was seen as 
contravening the campaign rulesiv. What was interesting was that the laws were 
either unclear or silent about internet campaigning at that time, and it was up to 
political actors like the SDP and the NSP to explore options such as using the 
internet for outreach. However the PAP government chose to restrict the use of 
the internet for election campaigning.  
 
In 2001 amendments to the Parliamentary Elections Act were introduced to 
provide some clarity to online campaigning. Under this Act, certain forms of 
online campaigning by political parties were now allowed, while other features 
were disallowed. New legislations governing online campaigning by political 
parties were introduced via amendments to the Parliamentary Elections Act that 
came into effect on 17 October 2001. The amendments introduced some 
parameters to permissible online election campaigning by political parties. This 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  9

amendment stipulated the types of “election advertising” and its very broad 
definition defines election advertising as material that “can reasonably be 
regarded” to help secure the electoral success of any political party or candidate, 
or to improve the standing of any of these parties or candidates (The Straits 
Times, 14 August 2001).    
 
The amended rules stated what was allowed and what was disallowed, and 
included a ban on non-party political websites from campaigning. The 
amendments allow websites belonging to political parties to publish posters, 
manifestos, candidate profiles, party profiles and publications; calls for members, 
volunteers or canvassers; emails promoting or opposing a party or candidate; 
notices of meetings or constituency visits; chatrooms and discussion forums, as 
well as hypertext links to sites without election advertising or with permitted forms 
of election advertising. The features that are specifically disallowed are election 
surveys during the election period, appeals for election funds, and “facilities 
allowing visitors to search the site for disallowed forms of election advertising” 
(Tan, 2001). Moderators must be appointed for chatrooms and discussion forums 
during the election and keep logs of all messages. There are also very specific 
rules which require that when political parties, candidates and their election 
agents send out emails and SMS messages containing “election advertising” 
during an election, they “must indicate who is sending the messages and on 
whose behalf they are sent”, and such messages must not be in the form of a 
“chain-letter” that asks the receiver to pass them on to others (Tan, 2001). The 
rules are in force during the election period – from the time the “writ of election” is 
issued until the close of the last polling station on Polling Day. For this period 
also, non-party political sites are prohibited from carrying party banners and 
candidate profiles, as well as publishing campaign materials or running election 
advertisements (Tan, 2001; The Straits Times, 14 August 2001). Election 
advertising is banned on polling day and this applies to advertising on the 
Internet (The Straits Times, 14 August 2001), as stated in Section 78B. 
 
Although PEA amendments made online campaigning legal, the take up rate was 
actually low and the features employed on such sites were basic. The change in 
law did not significantly motivate opposition parties to rush towards an online 
presence.  For instance the SDP was the only opposition party whose website 
also contained a sub-site specifically covering the 2001 elections 
(http://www.singaporedemocrat.org/classic/informations/ge2001/index.html). 
There were no major infringements in the run up to the November 2001 general 
elections except that the Workers’ Party received a letter in October 2001 from 
the Elections Department, via express delivery, asking them to remove a page 
containing a request for political donations. The new laws “prohibited political 
parties from soliciting funds for election purposes online”. The WP not only 
removed the page, it also launched their revamped website – without that page – 
not long after the notice was given (The Straits Times, 21 October 2001). 
 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  10

In 2006 the PAP government did not introduce new legislation but about a month 
before the general elections, it “clarified” that the existing rules will continue to 
affect internet electioneering. In particular, it identified podcasts and vodcasts as 
not being among the “positive list” of regulations passed in 2001 that forbid the 
streaming of ‘explicit political content’ by political parties or individuals (The 
Straits Times, 4 April 2006). Pictures of rallies were also not allowed to be posted 
(The Straits Times, 5 April 2006).The PAP government also announced that 
blogs that ‘persistently propagate, promote or circulate political issues relating to 
Singapore’ might be asked to register and remove material deemed to election 
advertising (Chia, Low and Luo, 2006). Individual sites and blogs were required 
to register when the MDA asks them to do so. And during the election period 
those registered will not allowed to provide material that is deemed to be election 
advertising (The Straits Times, 4 April 2006). It was further elaborated that those 
likely to be compelled to be registered would be those that consistently support 
or criticize political parties and their candidates (The Straits Times, 5 April 2006). 
 
The rules surrounding podcasting affected the Singapore Democratic Party 
(SDP) which had already begun to put up podcasts sometime before the general 
elections. The Worker’s Party which had plans to set up podcasting decided to 
shelve its plans (Chia, Low and Luo, 2006). Nevertheless the SDP did upload a 
podcast days before nomination day. Soon after, the Elections Department 
issued an order to remove the audio files and podcasts on the SDP website, with 
which it complied. Under Section 78A of the Parliamentary Elections Act, the 
punishment is a fine not exceeding SGD $1000 or a jail term of not more than 12 
months or both (Lee 2006).  In response, media watch NGO, Reporters Without 
Borders, issued a statement denouncing the move by the Elections Department, 
saying that this amounted to clamping down on freedom of expression (The 
Straits Times, 29 April 2006). Apart from the incident surrounding the SDP 
podcast no other opposition website has been informed that they had breached 
election advertising rules in the 2006 general elections. 
 
Although the PAP government initially used the Parliamentary Election Act in 
1996 to prevent opposition parties to use the internet to put information about 
their candidates, by 2001 the Act was amended to allow for it. In 2006, it clarified 
that podcasts, videocast and rally photos could not be published during election 
campaign period. These rules that govern online electoral campaigning by 
political parties do place certain restrictions on parties during the electoral 
campaign period.  When it comes to day to day operations, there were no 
restrictions, except the requirement for pre-registration. Yet many opposition 
parties were slow in setting up their websites and did not exploit those features 
that were not forbidden during the election period during non-elections times. So 
if the legislation was not what held back the full exploitation of the internet by 
opposition parties, what did? 
 
 
“Do-it-yourself” approach of opposition party websites 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  11

The various opposition parties’ share a common ground in that their website 
developments were driven by individual youth members with ages ranging from 
their twenties to thirties, and who are generally information technology-savvy, 
personally motivated, and willing to try new ideas. The initial stages of 
development were characterised by a “do-it-yourself” approach of design and 
home page construction where the day-to-day running of the websites are 
executed “in-house” by volunteers or members with web hosting undertaken by a 
commercial company. After the initial implementation, “upgrades” and 
improvements to the websites are often executed during the run up to the next 
general elections. 
 
In an interview with Steve Chia, secretary-general of the NSP, he revealed that 
work towards the party website began when he first proposed it at a central 
executive committee meeting in 1996 and encountered no resistance from the 
other committee membersv. The cost was relatively inexpensive – “about US$25 
per month for hosting, and no set-up or design fees were involved then”vi. Steve 
then proceeded to build it up himself using the Microsoft programme “Front 
Page” as the party did not have anyone competent enough to do itvii. The website 
was essentially a “do-it-yourself” job which was characteristic of such endeavours 
by all the opposition parties during their start up stage. Cost was a factor 
because web designers then were asking for a substantial amount of money. In 
1996, the NSP had to initially contend with a $4,000 start-up cost to design the 
pages, in addition to the costs of the hosting service, updating the contents and 
log-on time. At that time, NSP’s then-secretary-general Yip Yew Weng said that 
these costs did not make it cheap for opposition parties to go online (Ibrahim, 
1996).        
 
After its initial attempt to put up websites in late 1996 was disallowed, the SDP 
set up its own site in the run up to the 2001 General Election. This time the 
website was created by a member of its Youth Wing named Bryan Lim. The SDP 
website underwent a revamp in 2005. The new site was built by internet activist 
Yap Keng Ho on a voluntary basis with the hosting of the site done by an internet 
company in Singaporeviii. Yap was behind the idea of pod casting for which the 
SDP received publicity in the local media when it launched its first internet radio 
broadcast in August 2005 (The Straits Times, 6 August 2005). Calling it 
RadioSDP, an audio file was made available for download on its website in which 
messages can be made available directly to the public by way of audio files, 
known as pod casts.   
 
The WP website was first set up in 1999 by Low Thia Khiang, then the assistant 
secretary-general. The site was a static one that Low designed using Frontpage, 
managed it and ran its daily operations.  The WP website got a shot in the arm in 
2001 when Yaw Shin Leong, 24, and James Gomez, 36, of the Think Centreix 
aged joined the Workers’ Party. Both and were reported to be involved in work to 
update the WP’s website (The Straits Times, 21 August 2001). After Yaw was 
appointed the webmaster in late 2001, he obtained a friend’s help to revamp the 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  12

website in order to prepare for the 2001 general election, based on a “simple” 
Content Management Systemx. The Workers’ Party website steadily grew in the 
next few years with the volunteer work of these new members who would add 
improvement in terms of features and content to the site. Much of the features of 
the website were developed in-house during this period. In 2002 another member 
from Think Centre Melvin Tan aged 28 joined the WP and also contributed to the 
website development, a couple of years later Goh Meng Seng a well-known 
internet forum participant also contributed to the WP’s website development.  
 
The SPP website was developed in 2002 because the party’s assistant 
secretary-general, Desmond Lim, advocated the idea due to his personal interest 
and background in telecommunications. Initially built by students at a $500 start-
up cost and $20 for every update per page, Lim eventually took over the 
maintenance and updating of the website himself as the costs accumulated. At 
one point updating was outsourced to an external volunteer based service, but 
after an incident where the site was shut down because of an abrupt termination 
by the volunteer, Lim decided that a proper investment in technology was 
necessary and hence decided to fund some of the revamps himself. The website 
went through a third revamp in the run up to the 2006 general elections. There 
are currently three people, including Lim, managing the websitexi.  
 
The Singapore National Malay Organisation (PKMS) website was built by party 
members using basic software and skills, and on a small budgetxii. Singapore 
National Malay Organisation (PKMS), went online in 2002 and uses free web 
space provided by geocities. Since it is hosted on a free domain, the viewer is 
faced with Yahoo! and Geocities pop-up advertisements on the homepage which 
overall makes it look amateurish. The Singapore National Front (SNF) is a 
breakaway from PKMS and was registered in 1991. The homepage of the 
Singapore National Front is even more amateurish and badly designed; 
information is meagre and the layout and features are basic and distracting. The 
site has not had new information upload in its News section since 2002. The two 
Malay-based parties have information both in English and Malay.  
 
Overall the take rate of the internet by opposition parties was slow but steady. 
The more established parties with online presence carried out further upgrades. 
Yet most of the upgrades were done by free-lancers and aspiring web 
developers whose low cost the opposition parties were willing pay. For instance 
the NSP website went through several revamps. Most of the technological 
development was initially done in-house, but the NSP eventually decided to get 
some professional help. One was after the 1997 General Election, and the next 
one was done when NSP secretary-general Steve Chia found an American 
company to host the party’s website. The company closed down within a year of 
the NSP contracting it, and the party approached new vendors for a fourth 
version of their site. According to Chia, as the technology improved and websites 
could be built “better for cheaper”, those based on an active Content 
Management System could “now be built for less than $2000”, and are also 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  13

“simpler and neater” xiii. Hence, the NSP settled in August 2005 for former Think 
Centre member, Michael Chengxiv, a free lance web developer and designer to 
construct and host its website.  
 
Similarly in late 2005, the WP decided on the redevelopment of its website into a 
professional one by engaging a vendor. A random internet search for a number 
of website development companies based in Singapore, specifically requesting 
the use of Content Management Systems as the interface for uploading data, 
yielded some leads. Using this information, the party sent queries to about a 
dozen vendors, and seven replied, including Michael Cheng. One company, Ape 
Communications Pte Ltd, had initially considered the WP’s request, but then 
turned it down, the contact person saying that her boss had “mentioned that the 
company is apolitical and would like to pull out from this project”xv. A few of them 
replied with quotations, the most expensive being $15,000 from a company 
called Innerval Design & Printxvi. Representatives from two prospective vendors, 
Formul8 Pte Ltd and Anhance Pte Ltd, met with WP representatives and showed 
strong interest in taking up the project, even though neither had experience 
setting up a website for a political party. Both had previously dealt with 
commercial clients or with government and state agencies. The two companies 
eventually decided not to undertake the project citing time and scheduling 
conflictsxvii. Finally, the WP chose Michael Cheng to do this task who quoted the 
lowest price of $2,800 for the required development cost, not including web 
hostingxviii. However, Michael Cheng only completed part of the agreed 
assignment, the WP had to find a replacement developer to complete the taskxix. 
 
As a result of the low level of technical expertise, lack of full time human 
resources and expertise, attacks from hackers and domain name hijacking 
became another source of problems for the opposition sites. In late June 2001, 
the NSP reported to the media that hackers had infiltrated one of its mail lists 
hosted on yahoo groups and deleted some 8000 names. It speculated that the 
culprits hacked into the webmasters personal computer and accessed his 
password (Agence France Presse, 28 June 2001). The Workers’ Party website 
like other opposition party websites was not impervious to hackers. In December 
2002 it sustained a hackers’ attack on its server’s web manager. This attack was 
part of a world wide attack on all “worker’s party” sites that saw the index page of 
the site defaced by the cartoon character “Smurf”. This prompted the party’s 
webmasters to set up web security and use firewalls to prevent remote access to 
login information on their personal computers. 
 
In June 2003, it was reported that the SDP website hosted on the url 
www.singaporedemocrats.org was turned into a pornographic website called 
Mature Sex (The Straits Times, 18 June 2003). According to inside sources, the 
SDP had failed to renew it web address in time leaving it to open for another 
party to ‘hijack’ the domain name. This can happen if websites do not pay their 
bills to the web host on time even by a delay of one day. Anyone who has been 
monitoring the situation can then detect it and make the purchase at the point of 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  14

expiry. In the case of the SDP site, the old domain name uploaded with the 
words “Mature Sex” and weeks later it was build into a fee paying pornographic 
site. Investigations by the SDP to trace the owner of the domain name revealed 
that it was registered to a Polish person who when contacted refused to give up 
the domain name. In a press release on 17 January 2003, soon after, the party 
asked, “The question is why would a Pole want to take over a domain name from 
an opposition party in Singapore?” (Singapore Democratic Party 17 January 
2003) To overcome this problem the party then had to purchase a different 
domain name. It did so by dropping the “s” in the word democrat. The new 
domain name is www.singaporedemocrat.org . At the time of writing, records at 
www.archive.org showed that from May 2005 the website “Mature Sex” no longer 
was hosted on the old domain name www.singaporedemocrats.org but the 
domain name was not available for registration. 
 
Less than a year later, the SDP site was to suffer further problems when surfers 
“Could not connect” from the static pages to the automated pages in August 
2003. The SDP website was hacked and disrupted for the second time according 
to SDP secretary-general Chee Soon Juan (The Straits Times, 14 August 2003). 
The SDP on its website on 16 August 2003 said its files had been modified and 
hacked into to cause a malfunction (Singapore Democrat Party 16 August 2003). 
It took the party about a week to get the site back on track. Although this incident 
was again reported as hacking, it more likely that the PHP programming that the 
website using had “bugs” thereby causing PHP enabled pages to crash or the 
SDP site lose PHP support from the web host. Hence, both from a mischief 
making point as well as a technical point opposition sites are especially 
vulnerable to web-related problems. 
 
Overall, the do-it-yourself approach of opposition parties in Singapore kept the 
website features of their party sites basic, making them susceptible to technical 
problems and external hacking. Additionally, the absence of full time qualified 
webmasters also meant that most parties could not fully utilize features that are 
permitted by law because not much resources were dedicated to it nor did the 
parties have the expertise to harness the full potential of the internet. In many 
instances, party leaders who do not have any communications expertise attempt 
to direct the party’s online outreach. However, this was only part of the problem. 
Another reason why the state of opposition party website development stands 
the way it does in Singapore is the political culture of caution that follows from the 
laws of content accountability. The registration process required by the Class 
Licence Scheme of political parties makes those responsible clearly identifiable, 
hence accountable in the case of defamation suits. This leads to extreme caution 
when it comes to online communications. 
 
 
A culture of caution and membership restriction of online communication 
All party members connected to the website of their parties noted that there is 
certain level of discomfort towards online communications. All have mentioned 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  15

some kind of internal opposition by older and more conservative members in 
their respective leaderships. This is in part due to a mixture of factors like over-
caution based on traumatic political experiences that have resulted in defamation 
suits as highlighted earlier in the case of the WP and SDP. Additionally, anxieties 
about the clarity of regulations governing internet usage by political parties, as 
well as a technological divide between the more conservative, older members 
and the younger, more IT-savvy and intrepid members of each party contribute 
towards this problem. 
 
For instance, the SDP site displays a more news oriented approach to the 
information about its civil disobedience activities and its numerous legal cases 
including prison experiences. This approach is entirely different from how the 
other parties present their information. Through the interviews, this researcher 
learnt that the SDP is able to do this because the editorial team and those 
updating the website is limited to a small core people that include members of 
the central committee, ordinary members and volunteersxx. The SDP is the only 
party actively using more advanced features of the internet, for instance 
broadcasting audio, or podcasting, through its website to disseminate their party 
message and publicize interviews with party leaders. In late 2006, the SDP has 
began using videocasts as well taking advantage of the easily uploading features 
of YouTube. The internal functioning and management of opposition parties, like 
the above, are generally kept away from public and are not known to researchers 
who do not have direct contact with opposition representatives. But one incident 
which came into public attention following resignations from the WP over the 
party’s attempts to control its member’s online communication, can provide some 
more public verification of this problem. 
 
In late 2006, two WP CEC members quit the party over the party’s guidelines to 
curtail member’s forum postings on the Internet. Goh Meng Seng was reported 
as saying that he had quit over the bad image he had caused to the party 
through his postings at internet forums (Kwek and Peh 2006a). Barely two weeks 
after his resignation, the WP introduced internet conduct guidelines for its CEC 
members and this prompted Chia Ti Lik another CEC member to resign in protest 
(Kwek and Peh 2006b). Because of the public nature of this resignation, the WP 
leadership responded through the local media that it had imposed guidelines on 
its CEC members from participating in internet forums in their own names 
because such forums should be kept neutral (Kwek and Peh 2006c).  
 
However, WP leader, Low Thia Khiang’s explanation highlighted the more 
pertinent reasons, 
 

Caution must be exercised by party members to avoid libel suits, he said. If a 
party member issues a public statement and is sued for defamation, everyone 
is implicated, not just the one person.  

 
      (Kwek and Peh 
2006c) 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  16

 
This view was not shared by the younger member Chia Tik Lik who resigned 
arguing that being too cautious amounted to ‘paying lip’ service to the call for 
alternative view, checks and balances. He instead lamented, 
 

The opposition at the moment does not live up to its role. It is too silent or too 
restrained in its criticism of the Government.  
 

  (Kwek and Peh 
2006c) 

 
This incident above with the WP was not something that emerged suddenly, the 
issue of control over the party and its members’ online communication had been 
brewing for sometimexxi. Ever since the WP had an injection of net savvy youths 
that contributed towards its website development and external communications 
the youth members have taken the lead almost unilaterally to get the message 
across the Net. As a result, throughout the several years preceding, the WP had 
internally at several of its CEC meetings introduced and amended internet 
guidelines to centralise control. It also appointed webmasters who had to go 
through a tiered approval process and at times to get the final clearance from the 
secretary-general Low Thia Khiang before posting information on the internet. In 
two party newsletters to members in September 2006, the WP informed that only 
authorised personnel from the party could photograph or film public outreach 
activities. Further that if members wanted to upload photos onto their blogs, only 
those published on the WP website could be used (The Workers Party of 
Singapore, 2006). Thereby providing further evidence of the WP’s desire to 
control and frame how external outreach is conducted online by its members. 
 
If we look back further to the WP’s web history we can also note the following. 
Although the WP website from 1999 did carry appeals for funds to help JB 
Jeyaretnamxxii, then secretary-general of the Workers’ Party to face his 
bankruptcy charges, much of the articles related to the legal cases of 
Jeyaretnam, while he was still the secretary-general were carried on the 
Singaporeans for Democracy (SFD) site. Apart from information and report about 
his legal cases, other information such as the launch of his books was also 
carried on the SFD site. The Singapore-Window website also carried a more 
comprehensive archive of articles and reviews of his legal cases and other 
related matters since 1997 under the header “Jeyaretnam trials and tribulations  
(http://www.singapore-window.org/jeyapage.htm). When the Think Centre started 
its operations it too started to carry information and press releases from 
Jeyaretnam. More Jeyaretnam specific information was carried when he stepped 
down as secretary-general of the Workers  Party in 2001. The above shows 
even when JB Jeyaretnam was secretary-general much of his legal battles as a 
result of his political involvement where not carried on the WP website then 
under the direction of Low Thia Khiang. This is unlike the case for Chee Soon 
Juan and the SDP. 
 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  17

A principle reason for the above caution with regards to using the internet as a 
tool for external communication as highlighted in the WP case is the fear of 
defamation suits. As we saw earlier the internet registration guidelines make the 
whole CEC and all web editorial personnel liable for the content on the website. 
Further if a party has an elected MP, the prospect of he or her losing their seat 
through possible financial loss and bankruptcy proceedings make the caution 
more acute. Additionally most opposition political parties are held back by 
tensions between older and more conservative members who are less open to 
new communications technology, while the younger members are more willing to 
experiment and take risks. Even when there is support, the use of the internet by 
opposition political parties is often dependant on the capacity of young members 
within the opposition movement to take the lead and push the idea through.  
Given the above issues, did the internet fulfil the initial hope the opposition 
parties placed on it as tool of external communication and electoral leverage? 
 
 
The internet as an external outreach tool for opposition parties 
When opposition parties went online they had one main expectation. They felt 
the medium will give them directly access to voters to put out their information. 
And by presenting their information directly to the voters, they felt it will increase 
their chances during the elections. Did the internet allow opposition parties 
external outreach? The opposition parties were certainly able to attract external 
attention to the information they put out on their websites. As we can see from 
the incidents cited in this paper the first and foremost were the regulatory 
authorities. There is certainly ample evidence that they were monitoring the 
opposition websites and actively regulating them especially with regards to 
election advertising as it was in the case of the NSP and SDP in 1997, the WP in 
2001 and the SDP again in 2006 over the issue of uploading a podcast. 
 
The ruling PAP also took into account the information that opposition parties had 
on their website and used it to its attack opponents. For instance, in 2004 in 
arguments about the circumstances behind Chee Soon Juan’s absence at a 
court hearing during which Lee Kuan Yew (Mentor Minister) and Goh Chok Tong 
(Senior Minister) of the ruling People’s Action Party (PAP) sought US $500, 000 
in damages from him for libel. The SDP posted an article entitled, “Just who is 
avoiding whom?” to make information about the discrepancies in the change of 
dates by the courts available to the public.  Davinder Singh, the lawyer for Lee 
and Goh and himself also a PAP MP stated in court that “These scandalous 
attacks (referring to the SDP postings) were published on the SDP website for 
the world to read and repeat. They were designed to attract maximum attention.” 
(Chia, Straits Times, 1 October 2004).  
 
At this stage we do not know whether the SDP website notices posted since 
2003 were indeed effective as claimed by Singh or whether they reached a large 
number of people. But by revealing its exasperation over what was being posted 
onto the SDP website, the PAP indirectly draws attention to its anxiety over what 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  18

the internet is now offering the opposition. Until the arrival of the internet, the 
PAP government had complete control over the all forms of media, but the 
internet appears to have removed this monopoly and introduced a new equation 
into the media landscape. Information that previously was not available for public 
scrutiny in the mainstream media is now being ventilated on the internet. 
 
While the above is the unintended outcomes of going online, are other 
developments that are closer to the initial aspirations of the opposition parties? 
Interviews with journalists and former journalists from the Singapore media 
revealed that more young journalists are turning to the internet, for instance to 
opposition party websites for informationxxiii, however the problem is the quality of 
information. Several journalists indicated that the presence of the opposition 
websites do not increase accessibility to opposition parties. While elections 
cause journalists to access opposition parties more, the practice on a day -to-day 
basis is low. The fundamental problem with opposition party websites is that they 
only have basic information. Journalists say that opposition parties in Singapore 
have a fear of revealing too muchxxiv.  
 
Whether a party website is effective depends on its content.  The website can 
provide the basic introduction to new visitors who want to know about the party 
and want to keep track of party's events and activities. It is an avenue for the 
party to share its news and views with the public. This is the main use of website 
by most of the opposition parties. The general issue with these websites is that 
they are quite static. These parties don't have sufficient new content as they do 
not engage the journalists or the public on matters of concern frequently enough 
or in a manner to attract visitors to their site. Unless the website carries 
information that is a primary news source raising attention of certain events, 
issues, or statements regarding the party, visitors, journalist and the public alike 
are not likely to visit the party website to find out the details. The root reason is 
that the party leadership contrary to initial claims, does not want to seek publicity 
or do not have the desire to raise socio-political issues in a rigours manner for 
fear of political reprisals that may lead to bankruptcy suits. 
 
The SDP is the only opposition party that adopts a very different approach.  It 
eagerly seeks publicity and exploits any current “hot” issues to confront PAP. 
 The website is a very important tool for it to post news on miscarriages of justice, 
human rights abuses, civil disobedience acts, etc. Because of these high profile 
news, commentaries and press statements, the SDP website is content rich and 
updated frequently to attract frequent visitors.  While the SDP may attract visitors 
to its website, it does not necessarily translate into material support like 
membership or candidate gains.  For instance we can see from the information 
below in the next section the number of candidates the SDP has fielded in the 
last general elections has fallen. It remains to be seen how this will evolve with 
time and the impact it will have on SDP’s activities in the future.  
 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  19

Thus, the main challenge here is to explain if the access to opposition party 
information, however basic by young journalists, amounts to an increase in the 
volume and quality of outreach that will have the kind of political impact against 
the ruling party that the opposition parties hoped for. The use of website to post 
news and press statements have the effect of forcing the newspaper to cover 
stories it might otherwise skip. Even though the information most of the 
opposition political parties put up may not be cutting edge enough to compel the 
media to report on them. For instance opposition parties put on notices for 
membership recruitment and volunteers, messages of support from members of 
the public, announcements for candidate recruitment, run online polls and ask for 
feedback. But in spite of this form of outreach, with some of this sometimes 
making it onto the mainstream local media, the impact on the electoral outcome 
which what the opposition parties had hoped the internet will provide them with 
has not been forthcoming. 
 
Under the current circumstances, opposition parties are not effective because 
they cannot get their message out in the manner they present them on their 
websites. In fact, it is unclear if they can even help their individual members and 
candidates gain the kind of national profile that will help them in the elections. 
The opposition parties are also not able to put out alternative information in a 
timely and efficient way. Even, if they did put some information out it is not clear 
that the public or any target audience will read them and act on them. In 2006, it 
was the citizen blogs that were able to get the message out albeit in also in a 
small way (see Gomez 2006b). In sum, the websites may be effective in 
publicising a party's view on certain issues, but it may not be that effective in 
attracting readership unless the website carries content that is engaging the 
public on matters of concern and shares common values the readers agree with. 
In this context, what have the consequences been on the electoral fortunes of the 
opposition political parties that had gone online? 
 
 
Opposition parties’ websites’ impact on electoral results  
Overall, in electoral terms there has been real no impact ever since the 
opposition parties started to go online from 1996. For instance, in terms of votes 
cast for the various opposition parties that had websites leading up to the 1997 
general elections there seems to be no correlation in the rise and fall of their 
share of the valid votes cast in their favour. For instance the SDP’s share of their 
votes has been constantly declining even though it has had a web presence after 
1997 general at the SFD website and later its own website since 2001. For the 
WP its website was set up in 1999 yet its vote share fluctuated drastically by 
dipping significantly in 2001 and to increase about 2.% points over its 1997 vote 
share. For the SDA, whose component parties that have a website are the NSP, 
SPP and PKMs, their combined vote share has been edging up in low single digit 
percentage points. Therefore there is no singular voter share pattern that holds 
all the opposition parties together.  
 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  20

Table 2: Percentage of votes for opposition parties with websites 
 
 1997 2001 2006 
National Solidarity Party 6.7% - - 
Singapore Democratic Alliance - 12.% 13.0% 
Singapore Democratic Party 10.6% 8.1% 4.1% 
Singapore People’s Party 2.3% - - 
Workers’ Party 14.2% 3.0% 16.3% 
 
Source: Complied from the Elections Department website (http://www.elections.gv.sg/) 
 
The wide discrepancies between parties becomes clearer if we look at the 
number of parliamentary seats (both single and group constituency seats) 
contested by opposition party with websites. In the case of the SDP the drop in 
the valid votes cast corresponds with the drop in the number of seats it had 
contested. It has also been the party during the last three elections that has been 
under the harshest political attack by the ruling party. For the SDA, their 
combined seats have steadily risen and this to some extend is reflected in small 
gradual increases in the percentages points of total number of votes casts in its 
favour. The WP’s party sudden dip and rise in is percentage points can also be 
linked to the number of seats contested. Other factors include the departure of 
long time WP leader JB Jeyaretnam, change in leadership and election 
administration lapses. Again there is no clear pattern between all parties in terms 
of how the total number of candidates fielded can be correlated to website 
presence. In fact political issues more than website presence affect the rise and 
fall in the number of opposition party candidates fielded in the last three general 
elections. 
 
 
Table 3: Number of parliamentary seats contested by opposition parties with 
websites 
 
 1997 2001 2006 
National Solidarity Party 7 - - 
Singapore Democratic Alliance - 13 20 
Singapore Democratic Party 12 11 7 
Singapore People’s Party 3 - - 
Workers’ Party 14 2 20 
 
Source: Complied from the Elections Department website (http://www.elections.gv.sg/) 
 
In spite of the rise and fall of total number of candidates fielded, the sum total of 
opposition parties seats gained in parliament has remained fixed. The Workers’ 
Party has had only one seat from 1997, 2001 and 2006 elections each time from 
the same constituency. Similarly too the SDA’s component party SPP has had 1 
seat each time also from the same constituency.  



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  21

 
Table 4: Number of opposition seats in parliament 
 
 1997 2001 2006 
Singapore Democratic Party 0 0 0 
Singapore People’s Party (SDA) 1 1 1 
Workers’ Party 1 1 1 
 
Source: Complied from the Elections Department website (http://www.elections.gv.sg/) 
 
If we look at the percentage of votes that these seats scored, the percentages 
dipped for both seats in 2001 but rose in 2006 against the 1997 and 2001 
figures. Again these do not highlight any pattern that shows a correlation to 
website presence. A change in the prime minister and the public’s general 
dissatisfaction with the PAP government over the rising costs of living has been 
the main contributory reasons. 
 
 
Table 5: Percentage of voters for opposition seats in parliament 
 
 1997 2001 2006 
Singapore People’s Party (Potong 
Pasir) 

55.2% 52.4% 55.8% 

Workers’ Party (Hougang) 58.0% 55.0% 62.7% 
 
Source: Complied from the Elections Department website (http://www.elections.gv.sg/) 
 
Even in terms of the non-Constituency seats, the Workers’ Party had one in the 
1997 and 2006 elections. While the NSP picked up this seat in 2001. None of the 
seat changes can be meaningfully linked to the various parties’ online presence.  
 
Table 6: Number of Non-Constituency seats in parliament 
 
 1997 2001 2006 
Singapore Democratic Alliance - 1 

(NSP) 
0 

Singapore Democratic Party 0 0 0 
Workers’ Party 1 0 1 
 
Source: Complied from the Elections Department website (http://www.elections.gv.sg/) 
 
The bottom line is that ten years after the internet was adopted by several of 
Singapore’s opposition parties, the internet has not significantly altered the 
electoral fortunes of the opposition parties in any way over the last three general 
elections. 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  22

 
 
Conclusion 
The use of the internet by the opposition parties allowed opposition to achieve 
some limited amount of outreach. However, this outreach did not allowed them to 
score any significant electoral advantage. It shows that a culture of caution keeps 
the use of the internet in check. However, it is unclear even if the use of the 
internet is robust that if will result in a significant change in electoral results. The 
problem lies in the electoral system. Unless efforts are made to reform the 
electoral sytem, opposition parties in Singapore are unlikely be able to contribute 
to multiparty democracy in Singapore. 
 
 
                                                 
i But the opposition was not the first political party to go online, the Young PAP, the youth wing of the ruling People’s Action Party, 

started its site in late 1994. Even the PAP youth wing’s rationale for its website was to use it for external outreach. Its then internet 

committee chairman, Harold Fock was quoted as saying that there were plans to report on PAP rallies, provide pictures and snippets of 

events (The Straits Times, 20 January 1996). The PAP went online in late 2001 (Gomez 2002, p. 28).  It has pictures and names of the 

Internet Sub-Committee of the HQ Executive Committee (Kluver 2004, p. 450). It has undergone at least one design change since its 

inception, and this includes a photo gallery and a search engine. It has one central email address, phone number and fax number on its 

“Contact Us” page, in addition to the names, addresses and branch chairpersons-cum-MPs of its various constituencies. It has links to 

the YPAP site and websites of the town councils under its jurisdiction, as well as the Women’s Wing sub-site. The PAP also has a 

General Election 2001 sub-site where the Secretary-General’s message, party manifesto, and party political broadcast are published 

online in the four official languages of English, Chinese, Malay and Tamil. But the ruling party does not need to use the website for 

these outreach purposes as they already have full access through the local mainstream media. 

ii The Singapore Democratic Alliance (SDA) is an alliance of political parties in Singapore that was formed just months before the 

2001 General Elections. The constituent parties are the National Solidarity Party, Singapore Malay National Organization (PKMS), 

Singapore People's Party and the Singapore Justice Party.  After the 2006 general elections, the SDA has 1 member in parliament. He 

is Chiam See Tong of the Singapore People's Party. 

iii In January 2003 the SBA was merged with the Films and Publications Department and the Singapore Film Commission to form the Media Development Authority 

(MDA) to create a “consistent approach in developing and managing the different forms of media” (Media Development Authority, 2004). 

iv Interview with Steve Chia in Singapore on 29 September 2005.  

v Interview with Steve Chia in Singapore on 29 September 2005. 

vi Email interview with Steve Chia on 15 October 2005. 

vii Interview with Steve Chia in Singapore on 29 September 2005. 

viii Interview with Yap Keng Ho in Singapore on 3 October 2005. 

ix Think Centre, began as an internet based human rights NGO in 1999. Its founder James Gomez and several other members later joined the Workers’ Party and 

brought to it their online competencies. For more about the Think Centre see (Gomez 2002; George 2005). 

x Email interview with Yaw Shin Leong on 13 October 2005. 

xi Interview with Desmond Lim in Singapore on 28 September 2005. 

xii Interview with Mohammed Rahizan, former deputy secretary-general of the PKMS on 12 October 2005. 

xiii Email interview with Steve Chia on 15 October 2005.  

xiv Michael Cheng was a member of the internet NGO, Think Centre in 1999 and its first webmaster who built the Centre’s website. He is a self-taught internet 

programmer and designer and had at various times worked as a free-lancer and attempted to set up his own company. He has also been associated with developing 

some aspects of the PAP Youth Wing site, contributed to the websites of the now defunct Socratic Circle and other civil society organisations. Michael is familiar 

with the various opposition parties web needs and has been willing to undertake web development assignments at fairly low costs. However, due to his free lance 

nature, the need to juggle multiple projects and the low cost of his service, he has trouble completing his web assignments in a timely and holistic manner. The result 

has been that his projects for revamping the NSP and WP sites have seen delays and incompletion. 

xv Email from Ape Communications Pte Ltd on 13 September 2005. 

xvi Email from Innerval Design & Print on 20 September 2005. 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  23

                                                                                                                                                 
xvii Emails from formul8 Pte Ltd on 22 September 2005 and Anhance Pte Ltd on 23 September 2005. 

xviii Email from Michael Cheng on 26 September 2005. 

xix Interview with Goh Meng Seng, former central executive council member of the Workers Party, 28 February 2007.  

xx Interview with Chee Siok Chin, Singapore Democratic Party in Seoul, Korea on 19 November 2006. 

xxi Interview with Chia Ti Lik, former central executive council member of the Workers Party, 1 March 2007. 

xxii Joshua Benjamin Jeyaretnam was the Workers’ Party (WP) Member of Parliament from 1981 to 2001, and lost his parliamentary 

seat in July 2001 due to bankruptcy. The case stemmed from an incident in 1995 when a series of lawsuits were launched against him 

for an article in the WP newspaper The Hammer about an event called Tamil Language Week. Jeyaretnam was the editor of the paper 

where the article had claimed that five Indian PAP MPs had done nothing to promote the Tamil language. The lawsuits were brought 

up by the five PAP MPs and eleven members of the event’s Organising Committee. Jeyaretnam paid damages in full to some of the 

plaintiffs, but was one day late with payment to eight members of the Organising Committee. After losing a few appeals, Jeyaretnam 

was declared bankrupt and stripped of his seat in Parliament.          

xxiii Interviews with PN Balji, Former Chief Editor, TODAY, 7 December 2005; G Sivakumaran, former Project Eyeball and Straits Times journalist, 6 December 

2006; and Ahmad Osman, former Straits Times journalist, 2 March 2007. 

xxiv Interviews with Sharon Vasoo, former Straits Times journalist, currently at TODAY, 7 December 2006; Lee Ching Wern, journalist, TODAY, 6 December 

2006. 

 

 

References 

 

Agence France Presse (2001) “Hackers destroy Singapore opposition party cyber network, 28 June. 

 

Broadcasting Act (Chapter 28, Section 9). Broadcasting (Class Licence) Notification [15th July 1996]. Singapore Statutes. 2005. 

 

Broadcasting Act (2005) Singapore Statutes Online. 

http://statutes.agc.gov.sg/ 

 

da Cunha, Derek (1997) The Price of Victory: the 1997 Singapore General Election and Beyond, Singapore: Institute of Southeast 

Asian Studies.  

 

Chia, Sue-Ann (2004) “Accusations fly between SDP chief and Senior Counsel”, The Straits Times, 1 October. 

 

Chia, Sue-Ann, Low & Aaron and Luo Serene (2006), “Opposition parties slam podcast 

ban rule”, in: The Straits Times, 5 April 

 

Chung Tsung Mien (1996) “How political groups see the move”. The Straits Times, 6 March. 

 

George, Cherian (2006), Contentious Journalism and the Internet: Towards Democratic Discourse in Malaysia and Singapore, 

Singapore and Seattle: Singapore University Press 

and University of Washington Press 

 

Gomez, James (2006b), “Citizen Journalism: Bridging the Discrepancy in Singapore's General Elections News”, in Sudostasien 

Aktuell - Journal of Current Southeast Asian Affairs. (6/2006) (German Institute of Global and Area Studies, Germany).  

 

Gomez, James (2006a), “Restricting Free Speech: The Impact on Opposition Parties in Singapore”, Copenhagen Journal of Asian 

Studies Special Issue: Stability, Risks and Opposition in Singapore. 23. (Copenhagen Business School, Denmark) 

 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  24

                                                                                                                                                 
Ho, K. C., Baber, Zaheer and Khondker Habibul (2002) “’Sites’ of resistance: alternative websites and state-society relations”, in 

British Journal of Sociology Vol. No. 53 Issue No. 1, March, pp.127-148. 

 

Ibrahim, Zuraidah (1996) “Opposition parties planning to go onto the internet”. The Straits Times, 20 January. 

 

Kluver, Randolph (2004) “Political Culture and Information Technology in the 2001 Singapore General Election”. Political 

Communication, 21:435-458. 

 

Kwek, Ken and Peh Shing Huei (2006c) “What’s the story”. The Straits Times, 12 November. 

 

Kwek, Ken and Peh Shing Huei (2006b) “Workers’ Party hit by another resignation”. The Straits Times, 10 November. 

 

Kwek, Ken and Peh Shing Huei (2006a) “Senior WP member quits over Net fracas”. The Straits Times, 8 November. 

 

Lee, Lynn (2006), “Party flouts rules with Chee’s podcast on its website”, in: The Straits 

Times, 25 April. 

 

Media Development Authority (2004) About Us. Last updated on 24 December 2004. 

 

Mutalib, Hussin (2003) Parties and Politics: a study of opposition parties and the PAP in Singapore, Singapore: Eastern Universities 

Press.  

 

Ooi Can Seng (1998) “Singapore”, in Wolfgang Sachsenroder & Ulrike E. Frings (eds.) Political Party Systems and Democratic 

Development in East and Southeast Asia. Volume II: East Asia, England & USA: Ashgate Publishing.    

 

Parliamentary Elections Act, Revised edition (2001). Singapore Statutes Online. 

http://statutes.agc.gov.sg/ 

 

Rodan, Garry (1998) “The Internet and Political Control in Singapore”. Political Science Quarterly, Vo. 113, No. 1, Spring 1998. New 

York: The Academy of Political Science.   

 

Singapore Democratic Party (2003), “Party website taken over”, Press Release, Singapore, 17 January. 

http://www.singapore-window.org/sw03/030117sd.htm 

 

Singapore Democratic Party (2003), “Normal services resumed”, 16 August. 

http://www.sgdemocrat.org/classic/news_display.php?id=320 

 

Tan Tarn How (2001) “Rules on e-campaigning spelt out”. The Straits Times, 18  

October. 

 

The Straits Times (1996) “Cyberpolitics?” 1 March. 

 

The Straits Times (1996) “NSP first opposition party to launch own website”. 9 March. 

 

The Straits Times (1996) “SDP starts three websites ‘to help voters’”. 7 December. 



ASIARIGHTS Journal:  Issue 8 / 2007  25

                                                                                                                                                 
 

The Straits Times (1996) “No biodata on the web, parties told”. 29 December. 

 

The Straits Times (2001), “NSP ‘no’ to new election rules”, 27 July. 

 

The Straits Times (2001), “SDP Youth ‘no’ to new election rules”, 28 July. 

 

The Straits Times (2001) “MPs quiz minister on scope of Bill”. 14 August. 

 

The Straits Times (2001) “Former Think Centre leaders now with WP”. 21 August. 

 

The Straits Times (2001) “No political ads on Web, groups told”. 21 October. 

 

The Straits Times (2003) “Hackers turn SDP website into sex site”.  18 June.   

 

The Straits Times (2003) “Hackers hit SDP website again”.  14 August. 

 

The Straits Times (2005) “SDP launches Net broadcast”. 6 August. 

 

The Straits Times (2006), “Political podcasts, videocasts not allowed during elections”. 4 April. 

 

The Straits Times (2006), “FAQs on using the Internet during elections”. 5 April. 

 

The Straits Times (2006), “Media watchdog slams podcast ban”. 29 April. 

 

The Workers’ Party of Singapore (2006), Members Bulletin, Issue 07-6, 25 September. 

 

The Workers’ Party of Singapore (2006), Members Bulletin, Issue 06-6, 18 September 
 

 
About the Author 
 
James Gomez is a PhD Candidate at the Monash Asia Institute, Monash University, 
Australia. His most recent articles include: “Citizen Journalism: Bridging the 
Discrepancy in Singapore's General Elections News”, in Sudostasien Aktuell - Journal of 
Current Southeast Asian Affairs. (6/2006) (German Institute of Global and Area Studies, 
Germany); “Restricting Free Speech: The Impact on Opposition Parties in Singapore”, 
in: Copenhagen Journal of Asian Studies Special Issue: Stability, Risks and Opposition 
in Singapore (2006), 23. (Copenhagen Business School, Denmark) and “International 
NGOS: Filling the civil society ‘gap’ in Singapore”, in: Sojourn: Special Focus on 
Democracy and Civil Society: NGO Politics in Singapore (2005), 20 (2) (Institute for 
Southeast Asian Studies, Singapore). He maintains a website at 
www.jamesgomeznews.com and can be contacted at james@jamesgomeznews.com. 

 


